Sommigen mensen vinden het lastiger om te squatten omdat zij lange benen hebben of hun gewrichten iets anders in elkaar zitten. Ook kan het zijn dat je squatten gewoon geen interessante oefening vindt. Daarom hebben wij wat alternatieve oefeningen op een rijtje voor je gezet waarmee je, ja ja, precies dezelfde spieren pakt als met de normale squat. Enjoy!

  • Split squats

Je staat in lunge positie met een barbell op de schouders of dumbells in je hand. Zak naar beneden en kom explosief omhoog. Nu denk jij: maar wat is het verschil met de normale lunge? Bij de split squat zorg je ervoor dat je je achterste been ontspant. Je focust daardoor meer op de spieren in je voorste been. Bij een lunge gebruik je de kracht van beide benen.

  • WOMENS HEALTH

    Bulgarian split squats

Bij bulgarian split squats zet je je achterste been op een verhoging. Hierdoor komt er net wat meer rek te staan op je bilspieren dan bij de normale split squat. De oefening lijkt makkelijk maar is met lichaamsgewicht al redelijk pittig! Als je hem zwaarder wil maken kun je dumbells in beide handen nemen.

Jersey girl talk
  • Trap bar deadlifts

Wanneer jouw sportschool het materiaal ervoor heeft kun je in plaats van de squat een trap bar deadlift doen. In plaats van een barbell op je schouders houd je het gewicht in je handen. Hierdoor is er minder druk op je bovenlichaam. Een fijne manier en je pakt dezelfde spieren als bij een normale squat!

Rogue health and fitness
  • Skater squat

Een skater squat kun je op verschillende manieren doen. Je kunt hem zonder materiaal uitvoeren. Je gaat dan op één been staan en buigt je andere been schuin naar achteren. Ga zo ver mogelijk en duw jezelf dan explosief omhoog.

Als je materiaal wilt gebruiken kun je TRX in je handen houden of een barbell op je schouders laten rusten. Dit kan ook in de smith machine!

Pinterest
  • Leg press

Bij de leg press maak je in principe dezelfde 90 graden push-beweging als bij de squat. Breng je knieën niet te ver naar je borst. Dit is slecht voor je rug en bevordert de beweging helemaal niet. Stop op tijd en push explosief uit!

Jesse van der Velde

Geen sportschool in de buurt? Dit zijn ideale oefeningen met minibands die je overal kunt doen!