Een paar weken geleden lag je nog lekker op het strand met je strakke buik! De wintermaanden komen steeds dichterbij. De dagen van kou, regen en wind. Om ervoor te zorgen dat jouw strakke buik niet verandert in een hangend buikje hebben wij een paar goede workout oefeningen voor je op een rijtje gezet.


Commando’s

Een variant op de plankoefening, alleen dan een tikkeltje zwaarder. Je begint in een plankhouding. Dan laat je 1 elleboog los en gaat op je hand staan. daarna op je andere, en daarna weer terug naar je elleboog. Dan weer terug naar je handen en zo kan je eventjes door blijven gaan.

Ankle touches

De naam zegt het waarschijnlijk al. Je ligt op je rug, zet je voeten plat op de grond (knieën maken een hoek van 45 graden) en om de beurt raak je je enkels aan.  Je beweegt daarvoor van links naar recht. Probeer daarbij je boven lichaam dicht bij de grond te houden. Haal de beweging dus vanuit de zijkant van je lichaam, waardoor je die buikspieren ook aanspant.

Leg Raises

Dit is een simpele maar toch uiterst effectieve oefening. Let er bij deze oefening goed op dat je je kracht uit je buikspieren haalt en niet teveel uit de benen. Je ligt op je rug met je benen recht tegen elkaar. Je armen liggen gestrekt naast je lichaam. Hef je benen van de grond zodat ze loodrecht omhoog staan. Tijdens die beweging adem je uit. Laat vervolgens je benen langzaam weer zakken. Dit doe je tot ongeveer 5 cm boven de grond. Tijdens deze beweging houd je je adem in.

Russian twist

Bij deze oefening train je vooral de schuine buikspieren. Je kunt de oefening met een bal of schijf uitvoeren. Je zit op de grond met een bal in je handen en je moet ervoor zorgen dat geen enkel ander deel van je lichaam contact heeft met de grond, behalve je billen. Ga nu met de bal van links naar recht voor de romp langs. De bal tikt elke keer net niet de grond aan en ga dan weer naar de andere kant.

De static V-sit

De uitdaging van deze oefening zit hem vooral in de duur van je oefening. Je begint de beweging in een zittende positie. Span je core- en buikspieren aan en til je benen tot een hoek van 45 graden. Beweeg je armen naar voren richting je scheenbenen alsof je een sit-up doet. Zorg er voor dat je een goede postuur behoudt en een rechte rug. Probeer deze V positie zo lang mogelijk vast te houden. Begint met 20 seconden en probeer dit verder op te bouwen.


Lees ook:

3 dingen die je nu moet doen, om je buikje kwijt te raken!

Met de oefeningen van deze trainers, train je je buik strak voor de zomer!

3 pilates oefeningen voor een strakke buik