Ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar. Ja, van kleins af aan wordt ons geleerd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Zelfs al zijn de meningen hierover verdeeld (Lees: Een keer je ontbijt overslaan is juist goed voor je!). Maar als je wilt ontbijten, is er dan ook een bepaald moment dat je dit het beste kunt doen?

Beste moment om te ontbijten

Ben je iemand die uit de douche springt, een kop koffie in z’n mik gooit en naar werk haast, of ben je iemand die opstaat en eerst lekker ontbijt voordat je je klaarmaakt? Ben je de laatste? Dan ben je volgens Dr.Oz goed bezig. Hij vertelt namelijk dat je het best binnen een uur nadat je wakker bent geworden kunt ontbijten. In ieder geval, als je snel last hebt van cravings en tussentijds snacken. Om dit verder tegen te gaan raad hij aan om vier à vijf uur later, te lunchen en na de lunch een paar uur later weer te dineren. Je lichaam raakt dan namelijk gewend aan je eetritme en cravings worden minder.

Echter, doet d eerste groep het ook niet heel verkeerd (de douche en koffie ochtend routine personen). Voor je gezondheid is het namelijk een groot voordeel als je na je avondeten,  12 uur lang wacht tot je weer gaat eten. De reden daarvoor? Je lichaam heeft dan genoeg tijd alles te herstellen voordat het zich weer gaat focussen op het verteren van voedsel. Ik schreef er eerder al een column over. Uiteindelijk zorgt die 12 uur vasten ervoor dat je calorie inname over de gehele dag minder zal zijn (en je minder trek hebt) en je glucosemetabolisme (dit houdt de suikerspiegel stabiel) beter in een balans zal blijven.


Lees ook:

Hoe krijg ik mijn bloedsuikerspiegel in balans?

Wat is het beste tijdstip om te sporten: ochtend of avond?

Intermittent fasting en wat het nou eigenlijk écht doet met je lichaam – column