Je kunt de deur niet uit zonder dat de oliebollen geur je al tegemoet komt. Je kunt de tv niet aanzetten zonder doodgegooid te worden met reclames over de lekkerste kerstdiners. Zelfs op je werk liggen de kerstkransjes al op tafel en de uitnodigingen voor kerstborrels stromen ook al binnen. Holy guacamole, hoe ga je deze weken (en feestdagen) doorkomen zonder tonnetje rond en met een nieuw record op de weegschaal 2018 te beginnen?

Nee ik ga niet elke ochtend een kerst-hiit-training doen!

De blogs en artikelen met tips om deze kilo-knaller-maand door te komen, komen een voor een weer tevoorschijn (ja, sorry wij doen het ook..) maar heel eerlijk, sommige slaan de plank gewoon helemaal mis. Want, nee ik laat die wijntjes niet staan en NEE ik ga niet elke ochtend een kerst-hiit-training doen om een paar honderd extra calorieën te verbranden, hoe leuk en ambitieus het ook klinkt. Eerlijk is eerlijk, kerst moet gevierd worden en ik slaap de roes van de avond ervoor, liever uit (ook al heb ik veel meer baat bij dat zweten! hmm.. misschien dan toch? Nee bedankt).  En ja, in het verleden heb ik mezelf ook schuldig gemaakt aan het delen van blogs met tips, die ook ikzelf niet eens gebruikte of naleefde. Dus ik besloot om nu eens na te gaan denken over hoe ik de feestdagen dan wél gezond door zou kunnen komen!

Regelmatige bezoekers van de Gal & Gal

En ja, dit was toch lastiger dan ik dacht, want je komt als snel terug op de tips als: ga tussendoor eens buiten een rondje lopen. Al hoewel veel families dit doen en heel fijn vinden, is mijn familie net iets anders, lees: extra bourgondisch en regelmatige bezoekers van de Gal & Gal. Bij ons begint het drinken dus al rond twee uur ’s middags (als we al niet met een champagne ontbijt zijn begonnen). En elk jaar neem ik het me weer voor die wandelingetjes tussen door te doen en élk jaar bedenk ik me de dag na kerst dat ik het rondje sloffen-door-het-park wéér overgeslagen heb.

Is dit herkenbaar? Misschien niet mijn meest motiverende stuk tot nu toe, maar ik weet zeker dat ik straks ineens weet waar ik naartoe wil met dit demotiverende kerst verhaal. Want er moet toch een oplossing zijn voor deze ‘first world problems‘?

*Gaat even een rondje wandelen om een oplossing te bedenken*


Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg

Zie je deze koptekst hierboven? Ik leef het laatste jaar een beetje met deze slogan: ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.’ Dus toen ik net terug kwam van mijn tripje naar de koelkast (je denkt toch niet echt dat ik een wandeling was gaan maken? #zogenaamdfitgirl) schoot deze slogan door mijn hoofd. Misschien moeten we stoppen met bedenken hoe we “fit de kerst” doorkomen en gewoon weer gaan genieten van de feestdagen. Zodra je namelijk heel veel druk legt op het niet mogen eten van ongezonde dingen, wil je alleen maar MEER ongezonde troep naar binnen werken. Zodra je heel veel druk legt op het extra bewegen deze dagen, wil je juist niét je bed uit komen en voel je je alleen maar ongelukkiger wanneer je dit dus níet gedaan hebt.

Drink jezelf niet lam tijdens de feestdagen

Dus ik denk oprecht dat we de feestdagen gewoon tegemoet moeten gaan als elke andere dag, alleen word je ditmaal meer hapjes voorgeschoteld en moet je daarom iets vaker dan normaal, de gebalanceerde keus maken! Welke keuzes dat zijn en wat je beter wel en niet kunt doen? Nou, hier komt het hoor:

  • In de aanloop naar kerst een aantal borrels op de planning? Drink jezelf niet lam, met twee glaasjes ben je ook gezellig genoeg!
  • Tijdens de feestdagen een drie of vier gangen diner? Prima, schep alleen niet 3 keer op en neem niet twee toetjes omdat het ‘kerst’ is. Eén is ook voldoende (extra tip: mocht je het diner zelf in elkaar flansen, kun je iedereen natuurlijk ook lekker ‘gezond eten’ voorschotelen!).
  • Begin je al vroeg met het drinken van alcohol? Drink dan niet tien glazen achter elkaar, maar wissel af met een theetje en een watertje. Zo drink je automatisch minder en spoel je je lichaam ook nog lekker door (winning!).
  • Zoetigheid? Misschien is het slim om niet ALLE kerstkransjes uit de boom op te eten, Eet er een paar en geef de rest door aan je kleine neefjes. Eerlijk, daar doe je je oom en tante ook een plezier mee! Hoe drukker de kinderen, hoe meer energie ze moeten gebruiken om ze stil te krijgen oftewel, zo verbranden ze de feestdagen extra calorieën!(zo flauw dit..)
  • Heb je geen zin om de ochtenden te gaan hardlopen, de middagen te gaan wandelen of überhaupt te bewegen? Dan doe je het lekker niet. Pak het de dag/dagen ná kerst gewoon weer op, daar is NIKS mis mee!
  • Nu we het toch over post-kertfeest hebben, probeer tussen kerst en nieuwjaar je gewone ritme, beweeg momentjes en gezonde eten weer op te pakken en geniet daarna weer volop van de oliebollen op 31 december.

Met deze simpele tips, hoef je je helemaal niet druk te maken. Hooguit houd je wat extra vocht vast na het eten van veel zout en koolhydraten en het drinken van alcohol. Maar zodra jij snel je gewone ritme weer oppakt, is ook dat vocht binnen no-time weer verdwenen.

Mijn hoofdregels van deze feestdagen: ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg,’ en ‘Stop met piekeren en geniet alsjeblieft volop van deze heerlijke dagen met je familie! Ze zijn maar eens per jaar!’

Is dat geen gezonde manier om de kerst door te komen? Dacht het dus wel!

Proost, happy holidays, waarschijnlijk ga ik jullie nog 6 x fijne feestdagen wensen de komende weken, salut!

Jip Isabel


Lees ook:

Leuke ideeën voor zelf-gemaakte kerst cadeautjes!

Het ligt niet aan jou, maar aan die verschrikkelijke pashokjes! – Column

Mental breakdown alert! -Column