Tijdens de kerstdagen begint iedereen altijd al na te denken over de goede voornemens voor het nieuwe jaar. Het begint meestal na dat 3e wijntje.. ineens weet iedereen welke slechte gewoonte ze kwijt willen: “In 2018 ga ik minder alcohol drinken!”  en vervolgens gooien ze er nog 3 flessen witte wijn achteraan. Ach, ik geloof dat het bij iedereen zo gaat.

Goede voornemens

Maar even serieus. Een nieuw jaar is altijd een perfecte gelegenheid om (slechte) gewoonten proberen om te gooien en nieuwe doelen te stellen voor jezelf dat jaar. Nieuw jaar, nieuwe kansen right? Toch merk je vaak dat mensen na januari hun goede voornemens alweer “vergeten” zijn of ze  waren veelte hoog gegrepen waardoor ze ze maar gewoon helemaal over boord hebben gegooid! Waarom leggen we dan de lat dan ook zo hoog voor onszelf? Niemand kijkt je raar aan als je de lat iets lager legt waardoor je je doel wél zou kunnen behalen. Babystapjes, dat zijn ook kleine progressie stapjes toch?

Dus aan iedereen die dit leest en nu zijn of haar goede voornemens opnieuw aan het overdenken is, bedenk even (en je mag kritisch zijn) of het ook haalbare voornemens zijn. Waarom ga je je “grote” goede voornemens, nou niet onderverdelen in wat kleinere en haalbare doelen?

Sub-doelen

Voorbeeldje: Het voornemen van een vriendin van mij is: In 2018 meer sporten en een gezonde levensstijl creëren.

Eerlijk, dit vind ik natuurlijk een super doel! Maar wat verstaat zij nou precies onder ‘meer sporten en een gezonde levensstijl creëren?’ “Ja Jip, ik wil 4 of 5 keer fitnessen per week en net zoals jij “Clean eten”!! In januari begin ik meteen!”

Enthousiast is ze wel! Maar bedenk nu even dat mijn lieve vriendinnetje op school zit, 5 dagen in de week, daarnaast nog 3 a 4 avonden in de week een bijbaantje heeft én een vriend die ook graag wat van haar tijd van haar wilt lenen.

Ja, het is echt een super mooi voornemen en natuurlijk zal ik helpen waar ik kan.  Maar ik heb haar even kritisch laten kijken naar haar doel. Gaat ze 4 tot 5 keer per week kunnen sporten? Natuurlijk met een strakke planning en wat passen en meten, is het best te doen. Dus de eerste week en misschien ook wel de 2e zou het haar zeker lukken om dit te doen. Maar laten we zeggen dat ze in week drie, toevallig een verjaardag en een nieuwjaarsborrel heeft staan, want ja dat gebeurt wel eens. Beide dagen lukt het dan ook niet om te gaan sporten. En laten we die 5 dagen school en dat bijbaantje ook niet vergeten, die vreten stiekem toch ook een boel energie. Ooh en omdat ze niet elke dag kan koken, moet ze dus ook dagen inplannen om te gaan mealpreppen. Want ja, ze wilt extra gezond eten! Ondertussen is vriendlief ook al aan het zeuren dat ze zo weinig thuis is en geen tijd voor hem heeft. Shit…

Ik gok, dat ze in week vier stopt. Niet omdat ze niet wíl, maar omdat haar doel toch best wel hoog gegrepen.

In haar hoofd had ze haar goede voornemen al verfrommeld en weggegooid.

Dus nadat ik haar dit verhaal vertelde, keek ze me aan en gaf ze me gelijk. Ik stelde haar vervolgens de volgende vraag: “Maar om je goede voornemens te behalen, moet dan perse 4 of 5 keer per week sporten?” Ze keek me vragend aan. Ik ging door: “Waarom begin je niet gewoon met 1x per week? en als je een wat rustigere week hebt, pak je nog een keertje extra, dan heb je twee keer per week gesport! Dat is al meer dan níet gaan!  Wedden dat je het dan WEL volhoudt? En niet maar drie weken, maar gewoon het hele jaar!”

In haar hoofd had ze haar goede voornemen al verfrommeld en weggegooid toen ik die niet zo makkelijke situatie schetste. Gelukkig heb ik het voor haar weer uit haar prullenbakje kunnen pakken, het glad kunnen strijken en met een paar aanpassingen was hij weer zo goed als nieuw.

Haalbaarheid

Wat is nu mijn punt? Om je voornemens haalbaar te maken, moet je kijken naar of het ook in je leven past en zo niet? Hoe je deze WEL in je leven kunt laten passen. Met het gezond eten werkt het hetzelfde. Je hoeft niet perse meteen je hele voeding om te gooien, begin met wat kleine aanpassingen. Vervang frisdrank door water en thee, vervang witte granen voor volkoren etc.

Met het stoppen met roken is het ook hetzelfde. Waarom probeer je niet eerst NIET het hele pakje leeg te roken op een dag? Maar stel je jezelf het doel om drie of vier dagen met maar 1 pakje te doen. Zodat wanneer jij bepaald dat je echt wilt stoppen, de stap minder groot is? Uiteraard slim om er dan wel een eind datum bij te bedenken.

En zo kun je 100.000 doelen bedenken, die mensen als ze falen.. op frommelen en weggooien. Terwijl diegene eigenlijk, met een paar kleine aanpassingen of een paar tussen-doelen, hun doelen voor 2018 best zouden kunnen halen!

Just think about it!

Ik wens iedereen alvast een SPETTERENDE jaarwisseling!

Tot in 2018!

Liefs,

Jip Isabel


Lees ook:

4 doelen die je jezelf moet stellen in het nieuwe jaar!

Hoe kom ik de feestdagen in vredesnaam gezond door? – Column

Ik dacht dat ik niet leuk genoeg was, want geen enkele man wilde een relatie – Column

“Succesvol? Eens per maand schrik ik van die zielige 3 euro die nog op mijn rekening staat” – Column