Je kunt bijna zeggen dat een bevalling al een hele sport op zich is. Waarschijnlijk heb je nooit geweten dat je lichaam zo’n oerkracht kan produceren. Anyways, je bent nu alweer een paar weken moeder en je wilt eigenlijk je lichaam weer langzaam in shape krijgen. Sporten en bewegen is trouwens ook meteen een prima manier om tijd voor jezelf te nemen én je werkt tegelijk aan je herstel. Maar hoe zit dat nu eigenlijk, dat sporten na bevalling?


Raadpleeg je verloskundig als je wilt sporten na bevalling

Gun jezelf de tijd om te herstellen. Hoe zwaarder de bevalling, hoe langer het herstel duurt. Een kindje baren vraagt dan ook veel van je lichaam. Bij een natuurlijke bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met rustig opbouwen van sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. Bespreek eerst met je verloskundige, arts of gynaecoloog of het verstandig is om het sporten weer op te gaan pakken. Zij kunnen je daarin het beste adviseren.

Sporten na bevalling? De eerste tijd niet te intensief

Een bevalling en de weken daarna vraagt veel van je lichaam. Al je energie zal naar de baby gaan; slapeloze nachten, een balans zoeken in je leven als moeder en je lichaam moet natuurlijk herstellen. Denk jij juist dat het verstandig is om je hoofd even leeg te maken door direct te gaan sporten na bevalling? Dat is helemaal geen goed idee. Het is verstandig om juist de eerste zes weken nog niet intensief te gaan sporten. Wil je toch iets doen? Houd het dan op fietsen en lekker wandelen met je baby.

Train je bekkenbodemspieren

Dit is een hele belangrijke, want door de zwangerschap zijn je bekkenbodemspieren verslapt. Daardoor kun je (ongewild) kleine beetjes urine verliezen als er druk wordt uitgeoefend op de bekkenbodem. Ga je het sporten na bevalling weer oppakken dan kun je tijdens bepaalde oefeningen zoals springen en joggen urine verliezen. Heel vervelend en daarom is het een goed idee om je bekkenbodemspieren te trainen. Dit is wel iets waar je na de bevalling al snel mee kunt beginnen. Op Internet zijn allerlei oefeningen te vinden en je verloskundige kan hier ook in adviseren. Het is niet geheel onbelangrijk om je bekkenbodemspieren alvast te gaan trainen. Je kunt eventuele incontinentie problemen voorkomen en wanneer je echt weer gaat beginnen met sporten na bevalling dan moet je bekkenbodem wel sterk zijn.

Er zijn allerlei speciale klasjes voor vrouwen die graag weer willen gaan sporten na het bevallen. Sportscholen bieden vaak ook speciale programma’s aan vrouwen aan, die het sporten na het bevallen weer verantwoord willen oppakken.


Lees ook

Sporten na bevalling: hoe zit dat?

Do's & don'ts voor het trainen tijdens je zwangerschap

Sporten na bevalling: hoe zit dat?

Alle nieuwe yoga soorten voor jou op een rijtje!

Sporten na bevalling: hoe zit dat?

De perfecte yoga oefeningen voor achter je bureau