Mindful Run is een combinatie van beweging, ademhaling en plezier hebben. Door dit in een groep te doen leer je elkaar te observeren over verschillende technieken. Het blijft niet alleen daarbij, maar het gaat nog veel verder. Door te luisteren naar hoe iemand loopt en land, kan je ook al achter heel veel technieken komen. Je leert om plezier te hebben in het hardlopen zonder competitief te zijn. Dat klinkt goed!

Nieuwste hardloop trend: mindful run


Zintuigen

In eerste instantie klinkt Mindful Run misschien wat zweverig, maar dat valt eigenlijk heel erg mee. Doordat je je zintuigen heel bewust gebruikt ervaar je het niet alleen als inspanning, maar ook als ontspanning. Het gaat niet om het zo hard mogelijk rennen, maar je luistert juist veel meer naar je lichaam. Dus je moet niet doorgaan als het niet lekker voelt, maar zorgen dat je het zo gaat doen, zodat het voor jou wel aangenaam voelt.

Ook komt het onderwerp focus aan bod. Dan worden er technieken uit de yoga en meditatie gebruikt. Terwijl je heerlijk ontspant in de buitenlucht. Wat ook belangrijk is om op de letten is de ademhaling. Doordat je op verschillende manieren ademhaalt en ondertussen aan het rennen bent, ervaar je pas wat ademhalen echt doet. Ademhalen is ontzettend belangrijk, maar we besteden er weinig aandacht aan. Je kunt dagen zonder voedsel, maar heel kort zonder zuurstof.

Loslaten en vertrouwen

De onderwerpen loslaten en vertrouwen komen ook aan bod. De controle loslaten en het vertrouwen op een ander daarbij. Het is even wennen, maar het voelt prettig en relaxed. Ook ben je even met niks anders bezig dan jezelf. Het geeft veel mensen energie en een fris hoofd.

Mindful Run is eigenlijk aan iedere hardloper wel aan te raden. Het maakt je bewust van een aantal dingen en je gaat letten op dingen waar je nog nooit eerder over nadacht.


Lees ook:

Hardlopen helpt bij vermoeidheidsklachten

Hoeveel dagen per week zou je moeten hardlopen?

De meest voorkomende problemen bij het hardlopen