Tijd indelen, voor sommige een makkelijke taak en voor de ander kan het lastig zijn. Enthousiast ga je aan de slag om een schema te maken. Eind van de dag staat er nog heel veel op je to do list. Hoe kan dat nou? Misschien heb je de tijd onderschat en ben je veel langer bezig geweest met één taak. Het is een kunst op zich om je eigen tijd goed in te delen. Daarom hebben we de 5 fouten die regelmatig worden gemaakt als het gaat om het indelen van je tijd voor jullie verzameld.
De 5 fouten die we maken
1. Je to-do lijst staat overvol en dat zorgt ervoor dat je het overzicht helemaal kwijt bent.
2. De vraag is: waar werk je naartoe? Wanneer dit niet duidelijk is, is dat vervelend. Zorg ervoor dat er weer duidelijkheid komt voor jezelf. Misschien kan iemand je hierbij helpen door een goede planning te maken.
3. Je hebt geen vast ochtend ritueel. Sta je bijvoorbeeld op onregelmatige tijden op, dan geeft dat onrust.
4. Je zorgt niet goed voor jezelf waarbij je jezelf deels verwaarloost.
5. Je geeft niet je eigen grenzen aan voor alles en iedereen; voor je familie, op de werkvloer en je bent constant bezig met social media bijvoorbeeld.
Het gaat erom dat er een goede balans is van productief werken en jezelf verzorgen. Dit betekent dat je regelmatig even een pauze in moet lassen. De tijd niet goed indelen zorgt ervoor dat je over moet werken. Af en toe is niet erg, maar te vaak is niet goed omdat de kans groot is dat je te oververmoeid raakt. Daarom is het heel belangrijk om je eigen grenzen aan te geven. Niet alleen op werk gebied, maar ook naar vrienden en familie toe.
Leer van je fouten door te letten op de bovenstaande punten. Als je een eigen manier hebt gevonden om productiever te werken en het is je gelukt om je to do list af te maken dan mag je jezelf daar echt wel voor belonen.