De Italiaanse keuken is al decennialang razend populair in Nederland (waar niet?). Uit een recent onderzoek van HelloFresh blijkt dat Italiaanse recepten, zoals spaghetti bolognese (78%) en lasagne (64%), populairder zijn onder Nederlanders dan typisch Nederlandse recepten. Bij deze laatste kun je denken aan de oerhollandse erwtensoep (50%) en stoofvlees (38%). Maar is die Italiaanse keuken die wij in Nederland kennen wel écht Italiaans? En waar komt die voorliefde voor Italiaanse recepten toch vandaan?
Avontuurlijk alternatief voor de aardappel
In de tweede helft van de 20e eeuw gingen steeds meer mensen naar Italië op vakantie. Ook openden er steeds meer Italiaanse restaurants in ons land en er verschenen Italiaanse recepten in kookboeken en tijdschriften. Door hun eenvoud maar heerlijke smaak werden de gerecht in no time razend populair. Neem bijvoorbeeld pasta: super makkelijk te bereiden en de mogelijkheden voor bijpassende sauzen zijn oneindig. Daardoor vervingen veel Nederlanders steeds vaker de aardappel voor een lekker pastagerecht. Maar het zal je niet verbazen, we hebben Italiaans eten wel ‘vernederlandst’.
Dit doen we als volgt. Het verbaast je misschien niet, maar in de Nederlandse keuken staat gemak voorop. Hierdoor voegen wij alle groente en vlees aan een pastarecept toe en mengen het met de pasta zelf. De Italianen zelf doen dit heel anders. Namelijk als primo, met een simpele saus zonder vele toevoegingen, waarop een secondo van vlees of vis volgt.
Zin in de smaak van Italië
HelloFreshhh ziet onze liefde voor Italiaanse recepten terug in de waardering van haar gerechten. Vorig jaar was het op één na best beoordeelde recept ragù van gekonfijte eend met linguine. Maar ook de romige pasta met gekruid kipgehakt en vegetarische lasagne met spinazie scoorden erg goed.
Gerechten die doen denken aan al het heerlijks van Italië vallen duidelijk in de smaak bij de HelloFresh klanten. Door te experimenteren met nieuwe kooktechnieken, smaken en combinaties ontwikkelt HelloFresh steeds opnieuw diverse variaties.