Als je voor je werk of studie lange dagen achter een beeldscherm zit, is het een logisch gevolg dat je last van je nek krijgt. Lang op de bank liggen en naar je tablet of telefoon kijken heeft het zelfde resultaat: een pijnlijke nek. Wat de oorzaak er ook is, nekklachten zijn nooit fijn. Gelukkig zijn er genoeg manieren om er van af te komen. Deze 5 yogahoudingen helpen jou er van af.

1.Stretch

Pak je yogamat erbij en ga met een rechte rug in kleermakerszit zitten. Ontspan je schouders en kantel je hoofd naar je linkerschouders. Om de stretch te versterken kun je je linkerhand gebruiken om je hoofd nog iets meer naar je schouders te duwen. Breng je nek vervolgens terug naar een rechte positie en herhaal het met de rechterkant.

bicycling.com

2.De berghouding

Dit is een makkelijke oefening die je altijd kunt doen. Ge in een rechte houding staan en zorg ervoor dat je gewicht gelijk verdeeld is over je voeten. Span de spieren in je bovenbenen aan en maak je zelf zo lang mogelijk. Kantel vervolgens je bekken naar achter en open je schouders zodat je schouderbladen dichter bij elkaar komen. Focus je, zo als altijd bij yoga, goed op je ademhaling en blijf even in de houding staan.

yogajournal.com

3. De sprinkhaan

Voor deze houding heb je je mat weer nodig. Ga liggen op je buik met je voeten en hoofd op de grond en strek je armen voor je uit. Neem een diepe ademhaling en duw je bekken tegen de grond. Vervolgens lift je je armen, borst en benen van de grond. Spreid je vingers helemaal uit en breng je hoofd rechtop, zodat je de zelfde kant op kijkt als je uitgestrekte armen. Houd deze houding een paar ademhalingen vast en probeer bij iedere ademhaling je zelf iets verder uit te rekken.

thebalancedyogi.com

4. De vishouding

Dit is de perfecte houding om je nek na een lange dag achter een scherm te ontspannen. Ga op je rug liggen, ontspan je benen en leg je armen slap naast je neer. Probeer vervolgens je knie√ęn te buigen zodat je je voeten net achter je zitvlak kunt plaatsen. Leg je handen met je handpalmen naar beneden onder je zitvlak. Neem een diepe ademhaling en breng je borst van de grond terwijl je steunt op je ellebogen en onderarmen. Plaats de bovenkant van je hoofd op de grond en trek je schouderbladen dichter tot elkaar. Belangrijk is dat je niet op je hoofd leunt, blijf de kracht uit je armen halen. Houd deze houding een paar seconden vol terwijl je rustig in en uit ademt.

yoga.lovetoknow.com

5.Zittende twist

Deze houding is naast heel goed voor je nek, ook super fijn voor je heupen. Ga met je benen recht vooruit in een rechte houding op je yogamat zitten. Plaats je rechterhak naast je linkerheup, zorg ervoor dat je een lange rug hebt en dat je zitbotjes bij de grond blijven. Zet je linkerhand achter je op de grond, neem een diepe ademhaling en plaats je elleboog naar de buitenkant van je linkerknie terwijl je je rechterarm om hoog brengt. Houd de houding een paar seconden vast en herhaal het vervolgens met de andere kant.

Yogaasan.com

 

Wil je meer yogahoudingen uitproberen? Probeer dan eens deze 4 yoga oefeningen voor meer flexibiliteit of deze 5 eenvoudige yoga oefeningen voor thuis.