Je kunt er ontzettende veel last en pijn van hebben en tevens is het vaak de oorzaak voor hevige hoofdpijnen. Nekpijn of een stijve nek is een veel voorkomende klacht en wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde houding, overbelasting of die vervelende (werk)stress!

Je nek uitgelicht

In een notendop: het lijkt misschien alsof je nek niet heel ingewikkeld in elkaar zit. maar je nek bestaat eigenlijk uit zeven nekwervels. Deze wervels (de cervicale wervels) zijn bovenop elkaar gestapeld en worden bedekt door kraakbeen. Voor de mobiliteit van de nek zitten tussen deze wervels nog een tal van tussenwervels met aan de buitenzijde een harde ring en aan de binnenzijde een zacht oppervlak. Naast je nekwervels bevinden zich tevens klein spieren die zorgen voor de stabilisatie van de nek.

De wervels in de nek zijn allemaal met elkaar verbonden. Dit doormiddel van de facet gewrichten die zich aan de zijkanten van onze nek (zowel rechts als links) bevinden. Onder deze gewrichten is een ruimte (het foramen intervertebrale) waar je zenuwen, die vanuit het ruggenmerg komen, doorheen lopen.

Nekpijn en stijve nek

Heb je last van nekpijn of een stijve nek? Dan is dus een van de elementen in je nek uit balans. Kan kan bijvoorbeeld komen door stress, de nummer een oorzaak van pijn in de nek.

Het gaat hier dan vooral om de trapezius spier waar de stress op aanslaat. Wanneer je gestrest bent verstijfd je lichaam, hierdoor ga je vaak met opgetrokken schouders rondlopen. Die constante spanning en verstijving zorgt ervoor dat een knoop in deze spier wordt geactiveerd. Deze wordt dan hard en dat veroorzaakt de pijn. Hier komt vaak ook hoofdpijn vandaan. De pijn uit de nek straalt uit naar boven en zorgt voor pijn in je voorhoofd.

Oefeningen om je nekpijn te verhelpen.

Met onderstaande oefeningen kun je nekpijn, stijve nek en hoofdpijn als gevolg van stress vaak goed verhelpen. Mochten deze oefeningen niet helpen, kun je het beste een afspraak maken met specialist om je nek los te laten maken.

Nekpijn kan naast stress echter ook door een verkeerde houding veroorzaakt worden. Dit gebeurt het meeste tijdens het zitten achter een computer, maar ook door verkeert staan kun je last van je nek krijgen.

Oefening 1

Deze oefening is om je nek losser en soepeler te maken. Wanneer je nek soepeler beweegt zorgt dit dat de spieren minder worden belast en beter kunnen ontspannen.

  1. Pak een handdoek, rol deze op en leg om je nek.
  2. Pak met je linkerhand de rechterkant van de handdoek vast.
  3. Ga met je rechterhand over de linker en houdt de linkerkant van de handdoek vast.
  4. De hand die voor is, breng je omhoog en legt hiermee de handdoek over je mond.
  5. Trek nu aan de handdoek zodat het je hoofd mee de rechterkant op draait.
  6. herhaal dit 10 keer.
  7. Doe hetzelfde links.

Herhaal de oefening 3 keer per dag.

Oefening 2

Na het soepeler maken van de nek, gaan we deze nu oprekken zodat de spier zich kan ontspannen. De spanning op de spier zorgt namelijk voor de meeste pijn.

  1. Leg je rechterhand op je hoofd.
  2. Trek je hoofd vervolgens opzij (met je oor naar je schouder)
  3. Draai nu je hoofd nog iets verder naar rechts  of draai je gericht iets meer naar rechts.
  4. Je moet een rek aan de linker zijde van je nek voelen nu.
  5. Houd dit 30 seconden tot 1 minuut vast
  6. Herhaal dit 3 keer en doe vervolgens de andere zijde.

Herhaal de oefening 3 keer per dag.


Probeer ook:

Rugklachten? Deze yoga houdingen helpen je er vanaf!

Yoga tijdens je zwangerschap?

Yoga voor een kantoorlijf: Houdingen voor je nek, rug en polsen