Yoga tijdens je zwangerschap is enorm populair. Dat heeft verschillende redenen. In de periode dat je zwanger bent veranderd er veel in je lichaam, met name door de hormonen en de prachtige baby die in je buik groeit. Dit brengt natuurlijke fysieke veranderingen met zich mee, maar ook mentale veranderingen. Zo kun je te maken krijgen met meer emoties en anderen klachten in deze periode. En yoga kan hierbij helpen!


Waarom yoga?

Yoga biedt een groot voordeel, het leert je bewegen en luisteren naar je eigen lichaam. Ten eerste biedt het een fysiek voordeel doordat je goede houdingen aanleert. Maar misschien wel belangrijker, yoga biedt ook mentale voordelen als je zwanger bent. Zo leer je beter te luisteren naar je lichaam. Je gaat meer letten op je ademhaling en je krijgt meer rust. Wat ook wel heel belangrijk is, is dat yoga zorgt voor stressvermindering tijdens de zwangerschap. Het verbeteren van je ademhaling bij yoga, zal je ook weer helpen tijdens het bevallen.

De grens

Tijdens je zwangerschap maakt je lichaam het hormoon relaxine aan. Dit hormoon zorgt er voor dat je gewrichtsbanden in je bekken wat losser worden en daardoor kan het dus maar zo zijn dat je bepaalde houdingen ineens verder kunt dan voorheen. Op zich kan dit geen kwaad, want dit kan er natuurlijk voor zorgen dat het bekken wat verwijdt en het je juist helpt bij de bevalling. Maar je moet natuurlijk wel blijven opletten. Krijg je pijntjes, voelt iets raar of ongemakkelijk aan, ga dan uit de houding. Je maximale grens opzoeken is geen probleem tijdens deze yoga oefeningen zolang het goed voelt.

Hulp bij klachten

Rugpijn is een veelvoorkomende klacht tijdens zwangerschappen. Dit komt vanwege de houdingen die je aanhoud in deze periode waardoor en meer druk is. tijdens de yoga leer je goede houdingen aan te nemen die je kunnen helpen tegen de rugpijn. Zo leer je onder andere je ruggengraat soepeler te houden en leer je beter te bewegen


Lees ook:

Dit zijn de 7 leukste yogascholen van Utrecht

5 heerlijke yogascholen in Amsterdam

Do’s & ┬ádont’s voor het trainen tijdens je zwangerschap