Crossfit is niet meer weg te denken uit de sportwereld. Iedereen heeft er denk ik wel eens over gehoord of doet aan deze sport. Voor veel mensen is het misschien een grote stap om zich te wagen aan deze ietwat ‘heftige’ sport. Mag ik dat zo zeggen? Naja, laten we wel eerlijk zijn, je ziet bij deze sport voornamelijk krachtpatsers. Nu ga ik jou vertellen dat dit helemaal niet uitmaakt of jij wel of geen krachtpatser bent. Elke sport is er namelijk voor iedereen en juist wanneer jij deze oefeningen uitvoert zal jouw lichaam gegarandeerd sterker worden. Wij hebben een aantal populaire crossfit oefeningen van dit moment op een rijtje gezet.

Crossfit oefening #1 De kettlebell swing

Wat heb je voor deze oefening nodig? Een kettlebell geschikt voor jouw lichaam. 8 kg is een perfect startgewicht voor vrouwen en 12 kg is het perfecte startgewicht voor mannen.

Ga op schouderbreedte staan. Zorg dat jij een stukje door je knieën zakt. Het is niet de bedoeling een gehele squat houding aan te nemen maar een halve. Vervolgens buig je met je rug in een ‘tafel’ houding. Hiermee bedoel ik dat je rug zo plat is als een plank. Zet de kettlebell zo neer dat hij tijdens de ‘tafel’ houding onder je hoofd staat. Op deze manier is het makkelijk om de kettlebell met twee handen vast te pakken. Kom vervolgens op met je bovenlichaam zodat jij uit die ‘tafel’ houding komt en zwiep het gewicht voor je uit met behulp van een kleine squat en het gebruik van je bil -en rug spieren.

Crossfit oefening #2 Sumo deadlift

Wat heb je voor deze oefening nodig? Gebruik een barbell. Deze zijn meestal wel in een gemiddelde sportschool aanwezig.

Ga met je voeten op schouderbreedte staan. Zorg dat je voeten en je tenen iets naar buiten wijzen. De knieën staan recht boven jouw enkels. Sta rechtop. Door de brede voetstand kan je de barbell met gewicht aan de binnenkant van je knieën vastpakken. Maak vervolgens een squat om de barbell vast te pakken. Til hem van de grond door telkens je heupen en knieën te strekken. Zorg er natuurlijk voor dat je niet te zwaar tilt als beginner.

Crossfit oefening #3 Slam ball

Deze oefening voer je uit met een medicine ball en je traint hier de explosiviteit van jouw lichaam.

Houd de bal zo vast dat hij zich begeeft op schouderhoogte. Vervolgens breng je de armen met in je handen de medicine ball helemaal naar boven (boven je hoofd). Zorg dat je de bal stevig vasthoudt. Gooi de bal vervolgens explosief naar beneden. Hij moet haast door de grond geboord worden.

Naast de genoemde oefeningen behoren push ups ook tot de favoriet onder crossfitters.

TIP: Dit waren 3 populaire crossfit oefeningen van dit moment. Zorg er natuurlijk altijd voor dat je een professional mee laat kijken wanneer je een van deze oefeningen voor het eerst gaat uitvoeren. Zo weet je tenminste zeker dat jij geen blessures oploopt. Daarnaast is het altijd fijn om eventueel via youtube de uitvoering van professionals na te lopen.

Bekijk ook

Populaire crossfit oefeningen van dit moment op een rijtje

Roeien de nieuwe sporttrend in 2019?

Populaire crossfit oefeningen van dit moment op een rijtje

Met deze 3 oefeningen heb je binnen no-time een strak lichaam!