Bootcamp is een sport dat onder veel jongeren steeds populairder wordt. Jezelf even inschrijven voor een training en gaan met die banaan, en heb jij een keer geen zin? Geen probleem, vaak kan jij je dan gemakkelijk afmelden door je eens niet in te schrijven voor een training. Bootcamp clubs werken namelijk vaak met een rittenkaart of een speciaal abonnement. In dit artikel lees je waarom bootcamp de manier is om je lichaam effectief te trainen.

Je voert niet alleen conditietraining uit maar ook krachttraining. Vaak zijn de trainingen een combinatie van beiden. Wel zo makkelijk, geen keuzestress wat vandaag dan weer te trainen.

Welke oefeningen voer je allemaal uit?

Push ups

Deze oefening staat algemeen bekend als populair. Niet iedereen is er goed in en daarom kan hij op veel verschillende manieren uit worden gevoerd. Neem bijvoorbeeld een muur. Zorg ervoor dat je een schuine houding aanneemt en leun met gestrekte armen tegen de muur aan. Maak de push up beweging naar de muur toe en druk jezelf tot slot weer van de muur af. Is dit te makkelijk? Voer dit dan uit met behulp van een fietsenrek of stadsbankje. Het is allemaal mogelijk.

Tree sit

Meestal gebruik je bij bootcamp de materialen die de natuur jou aanbiedt of de materialen die nou eenmaal neergezet zijn in het park. Neem bijvoorbeeld een boom. Je doet tijdens een bootcamp dan ook niet een wall sit maar een tree sitDeze oefening betekent dat jij tegen een boom aan gaat zitten, maar dan niet letterlijk op een stoel. Je zweeft als het ware boven de grond tijdens het steunen tegen de boom. Probeer dat maar eens een poosje vol te houden. Zwaarder dan jij in eerste instantie denkt!

Dippen met behulp van een bankje in het park

Je doet natuurlijk niet alleen maar tree sits. Nee, je voert ook oefeningen uit als dippen. Dit houdt in dat je een bankje in het park gebruikt als ondersteunend apparaat. Je plaatst de handen op de rand van het bankje. Je strekt de benen recht vooruit met de hakken op de grond. Zak vervolgens langzaam naar beneden. Dit doe je door jouw ellebogen te laten zakken. Stop het doorzakken op het moment dat de ellebogen parallel staan aan de schouders. Tot slot druk jij jezelf omhoog door de triceps aan te spannen. Eindpositie, bijna gestrekte armen. Herhaal dit zo vaak je kan.

Estafette met een bootcamp partner

Dit klinkt misschien een beetje kinderachtig. Iets wat je op de middelbare school deed tijdens lichamelijke opvoeding. Niets is minder kinderachtig dan dit want je traint op deze manier op een perfecte manier de conditie. Doordat het lichaam telkens moet schakelen om harder en zachter te rennen, moet je hart ook mee schakelen. Dit maakt het daardoor zwaarder dan simpele rondjes hardlopen. Perfecte conditietraining en je daagt jezelf en jouw bootcamp maatje ook nog eens uit.

Dit is maar een schakel uit alle bootcamp oefeningen. Er zijn er nog veel meer!

Lees ook

Bootcamp, de manier om je lichaam effectief te trainen

De reden waarom crossfit zo populair is!

Bootcamp, de manier om je lichaam effectief te trainen

'Ballet Beautiful' training voor een strak en sterk lichaam.