Hormonen, we kennen ze maar al te goed. Vooral op de momenten dat ze de maandelijkse demoon in de vrouw omhoog halen. Maar nu zijn je natuurlijke hormoonschommelingen niet de enige factor die een hormonale chaos opleveren. Van gebrek aan beweging tot aan nagellak, deze dagelijkse dingen hebben invloed op je hormonen.

Je innerlijke zoetekauw

Alle zoetekauwen opgelet, je voelt hem gegarandeerd al aankomen… wil je jouw hormonen in balans hebben, kan je beter dimmen met je fanatieke suikerverbruik. Teveel suiker eten, kan namelijk insuline resistentie ten gevolge hebben. Insuline zorgt ervoor hoe je lichaam gebruik maakt van de energie, die je via voeding binnen krijgt. Als dit proces goed gaat, zorgt het er dus voor dat suiker je energiek maakt. Als je innerlijke zoetekauw te hard de beest heeft uitgehangen, kan de suiker (ofwel glucose) niet goed omgezet worden naar glycogeen, ofwel energie. Vervolgens zet je lever de glucose om in vet. Daarmee verwelkom je natuurlijk al gauw een negatieve spiraal aan nieuwe kilo’s op de weegschaal en serieuze suikerverslaving.

Je nachtelijke plafond-staar sessies

Dat een slapeloze nacht je niet veel goeds doet, snappen we allemaal wel. Wist je echter dat het ook effect heeft op je hormonen? Na een korte woelende nacht, word je namelijk wakker met een verhoogd cortisol level. Cortisol is dat vervelende stress hormoon, dat je tegelijkertijd opgefokt en uitgeput kan laten voelen. Dat werkt niet erg mee voor je gemoedstoestand, prestaties én volgende nacht slaap. Daarnaast zorgt het toegenomen stofje ghreline voor een toegenomen eetlust, daarentegen het stofje leptine voor een minder verzadigd gevoel.

Alles wat met té en sporten te maken heeft

Alles met té is nooit goed. Helaas sportfanaat, zelfs jouw té fanatieke ‘gezonde’ sportgewoontes niet. Bij sommige sporten wordt er teveel spanning van het lichaam gevraagd, bij bijvoorbeeld fanatiek hardlopen of spinning. Hierbij komt onze vijand cortisol dan weer om de hoek kijken. In de vorige alinea hebben we geleerd hoe cortisol eetbuiten bij ons omhoog kan halen. Je sportsessie zou hiermee dus wel eens het tegenovergestelde effect kunnen krijgen. Goed nieuws is dat je HIT training een uitzondering is, deze heeft geen invloed op je cortisol level.

Té weinig sporten is uiteraard ook een slecht idee. Waar beweging en een goede work out stress verlagend werken, heb je deze ontlading zonder natuurlijk niet. Ook kan teveel stil zitten de werking van je schildklier negatief beïnvloeden, wat ook voor onbalans van je hormonen en metabolisme zorgt.

Te schone handen

Laat dit de hippie in je niet te hard activeren, want een paar keer per dag je handen wassen met water en zeep is natuurlijk alleen maar goed. Wederom is het ‘té’ gedeelte niet heel erg goed voor je. Vooral het gebruik van antibacteriële zeep en handgel is af te raden, aangezien dit veel van het bacteriedodende en schimmelwerende stofje tryclosan bevat. Dit verstoort het evenwicht van de natuurlijke aanwezige bacteriën, wat op den duur ook je schildklierfunctie kan beïnvloeden.

Schrik niet… je bank

Niet die waar je geld bij pint, maar de bank waar je jouw netflix & chill beoefent. Ja echt! Brandvertragende stoffen die in je bank zijn gebruikt, verstoren je hormoonstelsel (ofwel endocrien systeem). Ook is bewezen dat de stoffen bij zwangere vrouwen, de schildklierfunctie kunnen beïnvloeden.

Al je avondvermaak met een scherm

Ben je wel eens melatonine supplementen tegen het lijf gelopen? Deze neem je voor het slapen gaan, zodat je moe wordt. Melatonine is een lichaamseigen stof, dat als je er genoeg van aanmaakt, voor zorgt dat je ’s avonds makkelijk in dromenland belandt. Hoogstwaarschijnlijk lig je ’s avond heel geregeld je Instagram, Facebook en Netflix nog uitgebreid door te nemen. Dit kan je beter afleren vlak voor het slapen gaan. Teveel blootstelling aan digitale schermen voor je nachtrust, ontneemt je deze door de afname van melatonine. Toch maar weer een boek!

Hormonen en nagellak

Veel van je favoriete cosmetica werkt helaas ook verstorend voor je hormonen. Te beginnen met nagellak, waar veelal het stofje triphenyl fosfaat in gebruikt wordt, dat als weekmaker en vlamvertrager dient. Dat niet alleen, ook de kankerverwekkende stof formaldehyde en het teratogene tolueen, dat mogelijk afwijkingen bij de foetus van een zwangere vrouw toebrengt. Om het af te maken wordt dibutylftalaat ook vaak aan de ingrediënten toegevoegd. Dit is een weekmaker die glans en flexibiliteit aan je nagellak toevoegt, maar ook een boosdoener is voor een vrouw haar vruchtbaarheid en zelfs miskramen in de hand kan werken. Oeps, daar gaat de ontspanning bij je manicure met deze nieuwe kennis. Gelukkig kan je altijd zoeken naar merken die deze troep niet in hun nagellak gebruiken!

iStock

Verzorgingsproducten

Dat parabenen slecht voor je zijn, heb je vast al eerder gelezen of gehoord. Parabenen zitten in je shampoo, make-up en huidproducten. Wat is er nou precies zo slecht aan? Parabenen zijn bewaarstoffen, ze zorgen ervoor dat je cosmetica langer goed blijft. Ze fungeren echter ook als xeno-oestrogeen. Dit betekent dat je lichaam parabenen als het hormoon oestrogeen interpreteert, waardoor je hormonen weer uit balans kunnen raken. Het blijkt dat de gemiddelde vrouw 515 chemische stoffen per dag op haar lichaam smeert, met dat in je achterhoofd, kan je bedenken dat het effect van deze xeno-oestrogenen niet heel positief kan zijn. Een onderzoek heeft zelfs aangetoond dat een borsttumor 19 van de 20 keer parabenen bevat, wat mogelijk een link zou kunnen hebben met de parabenen in cosmetica. Goed oppassen met de hoeveelheid parabenen die je in huis haalt dus!

BPA

Van BPA heb je vast wel eens gehoord: die weekmakers die in plastic zitten. De plastic flesjes waar je uit drinkt en waar je voedsel vaak in is verpakt. Die weekmakers komen bij verhitting, door de zon of de magnetron, in je water of eten terecht. Vervolgens dus ook in je lichaam. Niet heel erg bevorderlijk, want ook BPA verstoort je hormoonhuishouding.

Conclusie

Moest dat nou, denk je misschien, nu je na dit verhaal mogelijk afschrikwekkend naar je nagellak, bank en favoriete shampoo kijkt. Maak je geen zorgen, alle bovengenoemde factoren zijn natuurlijk alleen maar schadelijk als er, daar komt ‘ie weer, ‘té’ voor staat. Met het bewustzijn over deze boosdoeners en gematigd gebruik ervan, hou jij je hormoonhuishouding helemaal in balans!


Lees ook:

Dit gebeurt er als je stopt met de pil!

Waarom je hormonen ervoor zorgen dat je niet meer afvalt.