Wanneer je dacht dat het niet beter kon, kon het toch. Tevens zou je denken dat de inspiratie, creativiteit en smaakjes op zijn. Niets is minder waar. Tony Chocolonely komt namelijk met drie nieuwe smaken. Waarvan wij van eentje in het bijzonder extra gelukkig worden. De Vegan reep: Puur Cacaokoekje Karamel.
Vegan Puur Cacaokoekje Karamel
Rapapa…
Zoals Tony Chocolonely het zelf mooi verwoord: “Voor de koekiemonsters onder ons.” Cacaokoekjes gemaakt van hun eigen cacaopoeder. Welke samen met stukjes karamel in één reep zijn gestopt.
Ingrediënten
- Cacaomassa, suiker, 7,39% cacao koekstukjes (tarwemeel, suiker, zonnebloemolie, cacaopoeder, 14,9% zout), cacaoboter, 3,5% karamelstukjes (suiker, glucosestroop), emulgator (sojalecithine)
Voedingswaarden per 100 gram
- Energie – 2274,75 kJ/543,38 kcal
- Vetten – 33,18 gram, waarvan verzadigd 18,74 gram
- Koolhydraten – 52,89 gram, waarvan suikers 49,1 gram
- Eiwitten – 6,19 gram
- Zout – 0,2 gram
100% slaafvrije chocolade
Voordat ik mij erin had verdiept, vroeg ik mezelf wel eens af ‘waarom’ Tony Chocolonely haar reep in van die ‘leuke’ ongelijke stukken had verdeeld. Het verhaal hier achter is eigenlijk een heel serieuze zaak. Aan het begin van de keten produceren namelijk miljoenen boeren cacao. Aan het einde van de keten staan wellicht jij en ik, genietende van de chocolade. Hier tussenin? Je kunt je vast voorstellen dat hier nog een hele hoop mensen tussen zitten. Chocogiganten wel genoemd, die er baat bij hebben om de inkoopprijs van de cacao onmenselijk laag te houden. Hierdoor leeft de cacaoboer in armoede. Het gevolg? Kinderarbeid en moderne slavernij. Tony Chocolonely heeft als missie samen 100% slaafvrij, de norm in chocolade te maken. Hoe? Dit is niet gemakkelijk, zoals ze zelf zeggen. Het is ook erg complex. De Tony’s routekaart, welke bestaat uit drie pijlers, helpt hen hier een handje bij; de weg die ze volgen naar 100% slaafvrije chocolade. Vandaar dus de ongelijke stukken chocolade van de reep, welke symbool staan voor de ongelijke verdeling in de chocoladeketen.
Afriek
Het Nederlandse fashion-label Afriek zet zich net als Tony Chocolonely in voor gelijkheid. Goede match dus! Afriek heeft namelijk als doel het stereotype beeld van Afrika te veranderen. Directe en gelijkwaardige zakelijke relaties, in het begin van de productieketen; waarden waar zowel Afriek als Tony Chocolonely zich hard voor maken. Samen zijn er katoenen tote-bags gemaakt met een wel heel bijzondere print; namelijk de prints van de Limited wikkels van de nieuwe smaken van Tony Chocolonely!