Veel mensen vragen zich af wat rijst nou eigenlijk echt met het lichaam doet. Is rijst glutenvrij? Bevat rijst koolhydraten? Vragen die waarschijnlijk met regelmatig ingetypt worden in de zoekbalk. Lees gerust verder, want wij gaan jou verlossen van deze vragen. Eerst nog even een leuk feitje. ‘Wereldwijd eet men 235 gram rijst per persoon per dag’. Vooral in Azië wordt dit gemiddelde flink omhoog gehaald. Gemiddeld eet de Nederlander maar 11 gram rijst per persoon per dag. En dan nu het antwoord op al jouw rijst-vragen.

 

Is rijst koolhydraatarm?

Het antwoord is ‘Nee’, rijst bevat wel degelijk koolhydraten. Dit is niet bij voorbaat slecht. De schil van vooral bruine rijst bevat tonnen aan nuttige vitaminen, voedingsstoffen en vezels die het cholesterolgehalte kunnen verlagen en het risico op diabetes type 2 kunnen verkleinen. Doe eens gek en ga voor deze bloemkool rijst.

Welke rijst bevat meer koolhydraten, bruine of witte rijst?

Over het algemeen bevat de witte rijst meer koolhydraten dan de bruine rijst. Hier een lijstje met het aantal koolhydraten per portie per rijstsoort (dit kan natuurlijk wel verschillen per merk)

  • Risotto rijst: 45 gram
  • Witte basmatirijst: 41 gram
  • Bruine basmati rijst: 33 gram
  • Langkorrelige witte rijst: 75 gram
  • Langkorrelige bruine rijst: 35 gram
  • Witte jasmijnrijst: 45 gram
  • Bruine jasmijnrijst: 22 gram
  • Wilde rijst: 35 gram
  • Japanse rijst: 29 gram
  • Witte rijst met korte korrels: 53 gram
  • Bruine rijst met korte korrels: 35 gram

Is rijst glutenvrij?

Ja! Alle rijst is glutenvrij, mits hij in zijn natuurlijke staat geconsumeerd wordt. Alle soorten rijst die hierboven genoemd worden, zijn glutenvrij. Wanneer je rijst koopt met een mix, kan het zo zijn dat de kruidenmix wel gluten bevat; let hier dus op. Controleer altijd het label om er zeker van te zijn dat jouw rijst geen gluten bevat

Probeer onze favo glutenvrije rijstrecepten!

Nasi Kuning

Gevulde ananas met rijst en garnalen