Een vraag die vaak wordt gesteld maar waar eigenlijk niemand echt een compleet antwoord op heeft, is: is ingevroren fruit net zo gezond als vers fruit? Want een lekkere smoothie van diepvriesfruit is natuurlijk nooit mis, maar bevat het nog wel evenveel vitamines en voedingswaarde als vers fruit? Freshhh legt vandaag uit: is ingevroren fruit net zo gezond als vers fruit?


Diepvriesfruit

Niks is handiger dan je fruit bewaren in de diepvries en dat vervolgens gebruiken voor een fruitige smoothiebowl of milkshake. Daarnaast is dat ijskoude fruit een echte oppepper voor in de ochtend. Maar of dat diepvriesfruit dat soms wel weken tot maanden in de vriezer ligt nog net zo veel voedingswaarde en vitamines bevat als vers fruit dat na een week al bederft, is nog maar de vraag.

Maar volgens de Universiteit van Georgia is ingevroren fruit net zo gezond als die verse frambozen die je op de markt koopt. Laten we eens kijken naar het productieproces: het diepvriesfruit wordt namelijk op het moment geplukt als het op zijn rijpst is, waarna het gelijk wordt ingevroren onder een stikstofatmosfeer zodat het niet bederft en de voedingswaarde en vitamines in het fruit blijven zitten. Normaal wordt de voedingswaarde afgebroken door zuurstof, maar door de stikstof krijgt het niet de kans om het fruit te verlaten.

Daarnaast is vers fruit minder ‘vers’ dan je denkt. Misschien is diepvriesfruit nog wel verser dan fruit dat niet ingevroren is. Dit komt omdat vers fruit moet worden geplukt, gewassen, verpakt en naar de winkel worden vervoerd, waar het vervolgens nog een tijdje ligt ook. Allerlei enzymen krijgen daardoor de kans om de voedingswaarde te verminderen, waardoor diepvriesfruit uiteindelijk gezonder is. In de vriezer kunnen deze enzymen namelijk niet bij het fruit komen, waardoor de voedingswaarde gewoon in tact blijft.

Diepvriesfruit versus Vers Fruit

Maar of ingevroren fruit ook écht gezonder is dan vers fruit, is een vraag die de Amerikaanse Universiteit kan beantwoorden. Na 2 jaar onderzoek zijn ze erachter gekomen dat de voedingswaarde verbazingwekkend genoeg nog gelijk zijn. De onderzoekers hadden zelfs een voorbeeld gevonden van bevroren fruit dat meer vitamines bevatte dan vers fruit. Waar is een fruitschaal met vers fruit dan nog voor nodig?

Daarnaast bleek zelfs dat diepvriesfruit goed is voor de huid en je immuunsysteem. Bevroren aardbeien bevatten bijvoorbeeld 36% meer bèta-caroteen dan verse. Bèta-caroteen is een belangrijke provitamine A en antioxidant, het beschermt de huid tegen uv-schade. Ook bevroren bessen zijn gezonder dan je denkt: ze bevatten meer vitamine C. Deze vitamine is goed voor je weerstand, botten, tanden en huid.

Uiteindelijk maakt het dus niet zoveel uit of je vers of ingevroren fruit eet, het verschil is niet erg te zien. In sommige gevallen is diepvriesfruit gezonder, maar een vers appeltje kan nooit kwaad! Wel is diepvriesfruit goedkoper dan vers fruit en heeft het meer voordelen, het is uiteindelijk dus wat je zelf fijn vindt. 

Milieu

Diepvriesfruit heeft meerdere voordelen, maar dat kan natuurlijk niet zonder een paar nadelen. Het proces van ingevroren fruit is namelijk ontzettend slecht voor het milieu. Voordat het ingevroren fruit in onze diepvries beland, heeft het nog een lange weg te gaan: en dat kost veel energie. Het wordt namelijk ingevroren opgeslagen en moet op deze manier ook vervoerd worden, dit schrijft De Volkskrant. Denk dus vooraf goed na wat jij belangrijker vindt: een stukje fruit dat belastend is voor het milieu of een stuk fruit dat in principe even gezond is, alleen dan niet ingevroren.

Heerlijke gerechten met (diepvries)fruit:

Is ingevroren fruit net zo gezond als vers fruit?

Roomijs met pavlova en rood fruit

Is ingevroren fruit net zo gezond als vers fruit?

Vers fruit gedoopt in pure chocolade: lekker als snack

Is ingevroren fruit net zo gezond als vers fruit?

Yoghurt reep met fruit en noten: lekker als tussendoortje

Is ingevroren fruit net zo gezond als vers fruit?

Heerlijk ontbijten met deze rode smoothiebowl met kokos