Blauwe bessen, chiazaad, gojibessen en matcha: al deze etenswaren staan al jaren bekend als dé superfoods. Je bent er dol op of je geeft er niks om. Of ze nou echt zo super zijn als wordt gezegd blijft af en toe ook onduidelijk. Toch zijn superfoods voor veel mensen vast onderdeel van hun dieet. Maar zoals we al zeiden, chiazaad, blauwe bessen en al die andere superfoods kennen we ondertussen wel. Als het aan ons ligt zijn er een aantal etenswaren op weg om hun eigen superfood kroon te verdienen. Welke zijn dit en waarom verdienen ze het label superfood? Lees snel verder!

Zeewier

sushi

We vertelden jullie al eerder dat zeewier misschien wel eens het eten van de toekomst kan zijn. Dus dat het gezond is, wisten we al wel. Maar nu word steeds vaker gezegd hoe goed het is om zeewier te eten! Goed nieuws dus voor sushi liefhebbers! Zeewier is namelijk een bron aan jodium. Nu we allemaal steeds vaker plantaardige melk drinken, krijgen we hier een stuk minder van binnen. Jodium is onder andere essentieel voor je schildklier. Ook blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat een tekort aan jodium gelinkt word aan onvruchtbaarheid. Belangrijk dus om hier voldoende van binnen te krijgen. Daarnaast is jodium rijk aan vezels, antioxidanten en andere mineralen. Ook niet onbelangrijk: zeewier is super lekker en het is de perfecte toevoeging aan je gerechten!

Gefermenteerde producten

kimchi

Fermenteren is een proces waarbij je door middel van schimmels, gisten en bacteriën bepaalde voedingsstoffen omzet tot iets anders. Er ontstaat een zure smaak en de producten zijn rijk aan goede bacteriën. Deze goede bacteriën (probiotica) zijn zeer goed voor je buik. Daarnaast is het proces van fermenteren erg leuk om zelf uit te proberen. Ook zijn de producten die er uit ontstaan om te smullen! Het word misschien dus wel eens tijd om aan de slag te gaan met je eigen zuurdesembrood, kimchi of kombucha!

Vezels

vezels

De afgelopen jaren hebben vezels een stapje terug gedaan op de ladder van gezonde dieten. Ook al zijn vezels altijd al gezond geweest. Dankzij de toenemende populariteit van koolhydraatarme en keto dieten zijn mensen minder volkoren granen en fruit gaan eten. Dit tij zou echter wel weer eens kunnen keren. Vezels zijn namelijk essentieel voor je spijsvertering en ook zorgen ze ervoor dat je langer vol zit. Ook is het voordeel van vezels dat ze niet duur zijn zoals al die andere superfoods. Door simpelweg noten, zaden, fruit en groente aan je dieet toe te voegen heb je al vezels genoeg!