Volgens mij is iedereen gek op snoepen! Het liefst kopen we een zak snoep en eten we hem in 1 keer helemaal leeg. Maar helaas past dit niet in ons eetpatroon. De Universiteit van Gent heeft een onderzoek gedaan naar hersluitbare verpakkingen, en hebben een oplossing voor ons snoepgedrag gevonden. Het blijkt dat we snoep sneller laten staan als we de verpakking weer kunnen hersluiten. Dit komt doordat als we het zakje steeds weer openen het ons bewuster maakt van het eten.


Een hersluitbare verpakking

Voor iedereen die dus wilt snoepen maar niet teveel, koop snoep met een hersluitbare verpakking. Het onderzoek werd gedaan bij studenten van de vakgroep marketing. Deze studenten werden uitgenodigd voor een filmvoorstelling en kregen allemaal een zak snoep en een flesje water.

De ene helft van de studenten kregen een hersluitbare verpakking, en de andere helft niet. De studenten wisten dit niet van elkaar.

Onderzoek

Na de film werden alle snoepzakjes van de studenten gewogen. In de hersluitbare verpakkingen zat meer snoep dan in de niet hersluitebare verpakkingen. Dit experiment is ook gedaan bij mensen thuis. Hier kwam ook als conclusie dat mensen hun snoep eerder laten staan als ze de verpakkingen kunnen versluiten.

 

Er is ook nog een vervolg onderzoek geweest. Vijftig leerlingen kregen elk vijf snacks mee, die ze thuis in een periode van één week mochten consumeren. Ze moesten hiervoor ook een dagboek bij houden. Bij dit onderzoek werd er vooral gekeken of dit effect ook heeft over een langere periode.

Bewust zijn van je eten

Zo’n hersluitbare verpakking openen is een psychologische drempel die ons telkens weer laat nadenken. Normaal gesproken gebruiken we hersluitbare verpakkingen vooral om onze producten langer te bewaren. Bewust eten is een goede manier om minder te snoepen. Een hersluitbare verpakking is daarom een interessante manier om je snoepgedrag te verminderne. Ook is het belangrijk om tijdens je maaltijd bewust te zijn van je eten.