De één sport liever in de kou, de ander blijft liever binnen op de bank onder een dekentje met een warme kop chocolademelk. De verleiding om je nog even om te draaien en een paar uurtjes door te slapen is veel groter dan ’s ochtends vroeg de wekker zetten en een rondje te gaan hardlopen. Maar wat als het juist beter is om te sporten in de kou? De vraag van vandaag is daarom: ‘Is in de kou sporten beter voor het verbranden van calorieën?’


Is in de kou sporten beter voor het verbranden van calorieën?

Technisch gezien is het antwoord hierop: Ja. ‘Het klopt dat je iets meer calorieën verbrandt in koud weer. Dit komt omdat je stofwisselingssnelheid toeneemt om je lichaam warm te houden, en dat stukje extra werk voor je lichaam betekent dat je meer energie verbruikt,’ vertelt personal trainer en trainingsfysioloog Glen Haley. Helaas is dit effect alleen niet genoeg om een verschil te maken. ‘In de context van training is het helaas niet genoeg om dit verschil ook echt mee te laten tellen. Het is toch echt de inspanning die het verschil maakt. Niet het koude weer.’

Verbranden we meer vet als we in de kou sporten?

Je lichaam bestaat uit verschillende typen vetweefsel, zo heb je het ‘witte’ en het ‘bruine’ vetweefsel. Bruin vetweefsel is vooral te vinden rondom de nek en is veel aanwezig bij baby’s. Baby’s kunnen zich nog niet goed warm houden, daarom bevatten de lichamen van baby’s veel bruin vetweefsel. Zodra je ouder wordt neemt dit af, maar het gaat nooit weg. Dit bruine vetweefsel activeert wanneer het kouder wordt, zodat jij jezelf kunt verwarmen. Of dit ook echt helpt bij het verbranden van meer vet, is niet duidelijk.

Naast bruin vetweefsel heb je ook nog wit vetweefsel. Het witte vetweefsel zorgt voor de opslag van vet in de cellen. Vooral de vetopslag rond de organen in de buik zorgt voor een hoger risico op ziektes gerelateerd aan overgewicht. Wit vetweefsel reageert meteen op koude temperaturen, maar kan geremd worden door ontstekingen en bijvoorbeeld obesitas.

Er gebeurt dus wel degelijk iets met je vetverbranding als je sport in de kou, het effect is alleen niet zo groot. Het heeft daarom geen extra voordelen om elke ochtend wanneer het kwik is gedaald naar -5, je hardloopschoenen aan te trekken.

Is trainen in de kou slecht?

Je hebt vast wel eens gehoord van vitamine D. Dit is erg belangrijk, vooral als je last hebt van een winterdip. Kort samengevat is het belangrijk om veel tijd buiten te spenderen om aan je dagelijkse hoeveelheid vitamine D te komen. Sporten in de winter kan hier dus goed bij helpen, want het houdt je vitamine D-niveau op de peil. Vertik je het nu écht om buiten in die kou te gaan trainen, kun je die vitamines gelukkig ook uit verschillende voeding halen. Zorg er wel voor dat je je dagelijkse hoeveelheid zonlicht binnenkrijgt. Ga bijvoorbeeld eens een middagje wandelen of de hond uitlaten.

Trainen in de kou is dus niet slecht – stiekem zelfs best goed voor je – alleen het kan wel de kans op blessures vergroten, omdat je spieren koud zijn zodra je begint. Begin daarom altijd met een goede warming-up voordat je gaat sporten. Zo verrek je geen spieren en warm je lekker op voordat je de kou in gaat. Tip voordat je buiten gaat sporten: trek iets warms aan!

Zie ook

Is in de kou sporten beter voor het verbranden van calorieën?

Sporten om je hersenen in conditie te houden

Is in de kou sporten beter voor het verbranden van calorieën?

Samen sporten is goed voor je relatie

Is in de kou sporten beter voor het verbranden van calorieën?

Deze 4 tips helpen je om vroeg op te staan om te gaan sporten