Zit jij heel de dag op kantoor achter je bureau te bikken? Heel goed, alleen helaas niet zo goed voor je gezondheid. Als jij een hele dag op je achterwerk zit, loop je meer risico op lichamelijke ongemakken en kwalen. Zelfs op lange termijn kan te veel zitten zonder looppauzes grote gevolgen hebben voor je gezondheid. Wist je al dat je bloed niet goed doorgepompt wordt als je niet genoeg beweegt? Dus, werk je een hele dag op kantoor, ga dan ’s avonds een extra rondje hardlopen of duik de sportschool in!


Slappe spieren

Even lekker zitten is minder lekker voor je buikspieren. Deze gebruik je namelijk helemaal niet tijdens het zitten. Slappe buikspieren zijn niet gunstig voor je rug en je houding. Kwalen komen vaak later pas tevoorschijn maar zijn niet minder vervelend. Voorkomen is beter dan genezen, dus ga hiermee aan de slag! Beweeg, sta en als je zit, doe dit dan met een rechte rug. Op deze manier doen je buikspieren toch nog een beetje mee.

Slechte bloedcirculatie

Een slechte doorbloeding heeft als gevolg dat de organen minder voedingsstoffen en zuurstof krijgen. Afvalstoffen en koolzuurgassen stapelen zich op. Op korte termijn kun je ook al merken dat er iets niet goed is in je lichaam. Je krijgt last van koude handen en voeten, een tintelend gevoel, zware benen, een onregelmatige hartslag, kortademigheid en je houd weinig energie over. Ook je hersenen hebben voldoende zuurstof nodig om optimaal te kunnen functioneren. Als je veel beweegt komt er endorfine vrij die ervoor zorgt dat jij lekker in je vel zit en minder last hebt van stress. Daarnaast zorgt bewegen ook voor een flinke boost productiviteit!

Tips

  1. Zorg voor afwisseling
  2. Rek jezelf eens goed ui, stretch elke dag eventjes
  3. Doe geregeld wat yoga oefeningen
  4. Zorg voor een lucht kussen op je stoel of ga op een (fitness)bal zitten!
  5. Benut iedere kans dat je eventjes kan lopen en maak soms een extra rondje naar het toilet!

Lees ook:

Waarom bewegen niet noodzakelijk is voor afvallen

Cat tail : Ontspannen yoga-houding voor benen en rug (video)

Rugklachten? Deze yoga houdingen helpen je er vanaf!