Beginnen met trainen, dit kan voor sommige mensen een belemmering zijn. Dat is ook niet zo gek. Want wat is het beste voor jou? Hoe vaak in de week moet je trainen om het gewenste resultaat te krijgen? Vragen die ik mijzelf stelde en waar wellicht niet één antwoord op is, omdat het enorm verschilt per persoon.

Wat is jouw persoonlijke trainingsdoel?

Wil je gezonder en fitter worden of spiermassa opbouwen? Hoe vaak je in de week wilt trainen hangt af van jouw trainingsdoel. Als je conditie wilt opbouwen dan kun dat al door 1x in de week te trainen. Om fitter te worden kun je een combinatie van cardio en krachttraining proberen. Om in een korte tijd spiermassa op te bouwen, focus je dan alleen op krachttraining. Wees niet meteen te fanatiek, maar bouw het rustig op. Dit is erg belangrijk, omdat je spieren er dan aan kunnen wennen. Om een goede start te maken voor jezelf, kun je beginnen met 2x in de week sporten. Voor alle sportievelingen onder ons: je kan het beste minimaal 3x in de week sporten. Bedenk van tevoren wat je graag zou willen bereiken en maak een passend schema welke gemaakt is voor jouw lichaam.

Herhaal je oefeningen

Als je net begint met trainen dan kun je de oefening 3x herhalen. Let wel op, begin met een set van 12x en neem tussendoor even 30 seconden rust. Blijf tijdens de oefeningen goed op je ademhaling letten. Je hebt namelijk meer zuurstof nodig als je een inspanning maakt. Het voorkomt ook minder blessures als je goed tijdens je trainingen blijft ademhalen. Als je na een aantal maanden verbetering voelt dan kan je proberen om een stapje verder te gaan. In plaats van een set van 12x, probeer 15x en herhaal de oefening 4x. Ieder mens is anders dus kijk vooral naar wat goed voelt voor jou.

Neem voldoende rust

Het is ontzettend belangrijk om tussen je trainingsdagen ook voldoende rust te nemen. Op die manier kunnen je spieren herstellen. Een goede balans tussen trainen en rust is beter voor je lichaam. Je wilt tenslotte niet dat je overtraind raakt. Voel goed aan of je niet teveel of te zwaar traint. Neem op tijd voldoende rust en vraag eventueel advies aan een trainer/fitnesscoach.

Ben jij benieuwd hoe je een trainingsschema maakt, lees dan: De basis: Hoe stel ik een trainingsschema samen?

Lees ook

Trainen: Hoe vaak per week is goed voor je?

Hoe stimuleer je jezelf het beste om te trainen?

Trainen: Hoe vaak per week is goed voor je?

Hoeveel dagen per week zou je moeten hardlopen?