Nachtrust verbeteren

Je nachtrust verbeteren lijkt vanzelfsprekend. Een vast ritme aanhouden, geen laptops of telefoons voor het slapen, lichten dimmen – we kennen het wel. Maar toch blijkt het zo simpel nog niet. Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk voor verschillende factoren: een betere concentratie, minder trek wat zal leiden tot gewichtsafname, vermindering van gezondheidsrisico’s en ga zo maar door. Heb je onze 5 tips voor een betere nachtrust al gelezen, maar helpt het nog niet? Hier een aantal nieuwe ideeën om te proberen!


Blauw licht

Wil je je nachtrust verbeteren? Dan ban je het beste al het blauwe licht uit je slaapkamer. Geen blauw licht voor het slapen gaan houdt in: geen laptop, tv, maar óók geen telefoon. Probeer dit echt minstens een halfuur voor het slapen eruit te houden dan pas zul je verschil voelen. Ook ’s nachts je telefoon op vliegtuigstand zetten zal zorgen voor minder straling in de nacht dus ook een diepere slaap.

De Himalaya lamp

Geen felle lampen helpt al maar als je voor een optimale resultaat gaat (en daar ga je natuurlijk voor) kies je voor een lamp gemaakt van Himalaya zout. Het geeft een licht roze kleur af wat heel ontspannend werkt en het schijnt ook dat het de lucht zuivert van verschillende soorten straling.

Maak je hoofd leeg

Wil je je nachtrust verbeteren, maar kan je niet in slaap vallen vanwege al het gepieker? We gaan slapen terwijl ons hoofd nog vol is en er nog van alles verwerkt moet worden. Probeer dat halfuurtje voor het slapen (vanaf het moment dat je je telefoon weg legt) je hoofd leeg te maken. Het kan helpen om punten wat je dwars zitten en waar aandacht aan besteed moet worden op te schrijven zodat je het de volgende dag kan oppakken. En probeer alles wat het gepieker niet waard is los te laten, bijvoorbeeld door te mediteren. Tip: probeer eens een van onze favo meditatie apps!

Melatonine

Als je de hele dag binnen zit zonder zonlicht op je huid weet je lichaam eigenlijk helemaal niet dat het overdag is. Hierdoor is je hele bio-ritme verstoord, waardoor het lichaam ook niet begrijpt dat het al ’s avonds is en je moet gaan slapen. Overdag zoveel mogelijk buiten proberen te zijn dus, al is het een kleine wandeling verdeeld over de dag.

Door het zonlicht maken je hersenen vervolgens in de avond weer melatonine aan. Dit stofje geeft het signaal aan je lichaam dat het tijd is om te gaan slapen. Sommigen zullen merken dat ze moeite hebben met in slaap vallen omdat hun lichaam geen melatonine aan kan maken. Dit kan komen door een disbalans van de hormonen, teveel aan fluoride (tandpasta), diabetes type 2, overbelasting van de organen. Het zou dus goed kunnen dat jij niet genoeg melatonine aanmaakt en dan kun je ervoor kiezen om melatonine supplementen bij te slikken.

Probeer een tekort aan melatonine eerst op te lossen met genoeg beweging en de juiste voeding. Als je dan nog twijfelt zou je met een lage dosis supplementen (0.3 mg) kunnen starten. Het voordeel van dit supplement is dat het geen echte slaap-medicijn is. Het is een natuurlijk product en iets wat je lichaam herkent, het kan dus geen kwaad.  Mocht je eventueel last krijgen van wat bij-effecten zoals vermoeid opstaan, hoofdpijn, wazig/dof of angstig gevoel? Dan zul je de dosis wat moeten minderen. Je kunt altijd contact opnemen met je dokter voor advies.


Lees ook:

Een betere nachtrust door de REM Cycle workout

Door slaaptekort krijgen we meer honger!

Zet in je agenda: Rust!