We proberen allemaal onze chronische vermoeidheid op te lossen door extra te slapen. Vaak als we dit proberen, worden we de volgende ochtend wakker en zijn we nog net zo moe. De kans is groot dat je dit herkent. Waarom zou dit zijn? Daar is een antwoord op: slaap en rust zijn niet het zelfde. We hebben ons zelf onjuist  aangeleerd dat slaap en rust met elkaar verbonden zijn. Hierbij zijn we de noodzaak van rust vergeten. Rust bestaat uit een hele hoop factoren, slaap is hier maar een klein onderdeel van. In totaal zijn er 7 wel soorten rust. Lees verder om er achter te komen welke dit zijn.

7 soorten rust

Naast slaap hebben we nog maar weinig aandacht voor de andere soorten rust die er zijn. Het gevolg hiervan is dat we nu een cultuur hebben waar in we continu moeten presteren, creëren en allemaal chronisch vermoeid zijn. Steeds meer mensen krijgen een burnout of hebben een continu tekort aan rust. Elke activiteit die we doen vergt energie van ons. Omdat we het belang van rust niet meer beseffen, wordt deze energie niet meer genoeg aangevuld, volgens Dr. Saundra Dalton-Smith Er zijn zeven gebieden waarvan we de energie moeten aanvullen door middel van rust.

1. Fysieke rust

Deze vorm van rust kan zowel passief als actief zijn. Onder passieve rust valt slapen en een dutje doen. Met actieve fysieke rust worden herstellende activiteiten zoals yoga, een massage en rekken en strekken bedoelt.

2. Mentale rust

Als je vergeetachtig bent en snel geïrriteerd raakt ben je waarschijnlijk toe aan mentale rust. Ook wanneer je moeite hebt je te concentreren, heb je hier waarschijnlijk een tekort aan. Zelfs na een nachtrust van acht uur, is het tekort niet opgevuld. Hoe kom je dan aan mentale rust? Dit is gelukkig niet moeilijk. Je pakt al mentale rust als je een paar keer op de dag een paar kleine pauzes inplant. Deze zullen je er aan herinneren dat je rustig aan moet doen. Ook is het raadzaam om voor het slapen gaan je zeurende gedachtes van af te schrijven. Dit zorgt er voor dat je niet de hele tijd loopt te malen.

3. Zintuiglijke rust

We worden de hele dag omringt door felle lichten, beeldschermen, geluiden uit het verkeer en gesprekken van mensen om ons heen. Dit allemaal bij elkaar kan nog al overweldigend zijn. Belangrijk dus dat je wat zintuigelijke rust neemt. Gelukkig is dit ook niet moeilijk! Neem midden op de dag eens een pauze waarin je even een paar minuten je ogen dicht doet. Rijd af en toe naar huis zonder muziek of radio en zet ’s avonds op tijd je apparaten uit.

4. Creatieve rust

Als je een baan hebt waarbij van je wordt veracht dat je ingewikkelde problemen oplost en met nieuwe ideeën komt, is het belangrijk dat je genoeg creatieve rust krijgt. Het idee van creatieve rust is dat je de verwondering en inspiratie in je zelf stimuleert. Sta je zelf dus toe de schoonheid van de dingen om je heen op te nemen. Zorg er ook voor dat je je zelf omringt met mooie inspirerende dingen en versier de ruimtes waar in je je bevindt.

5. Emotionele rust

Geef je zelf emotionele rust door niet te streng te zijn voor je zelf. Sta je zelf toe je gevoelens te uiten en probeer niet de hele tijd mensen te pleasen. Geef het vaker aan als het even niet goed met je gaat.

6. Sociale rust

Wanneer je niet genoeg emotionele rust hebt is de kans groot dat je ook een tekort hebt aan sociale rust. Deze staan namelijk dichtbij elkaar. Een tekort aan sociale rust ontstaat wanneer je geen onderscheid meer maakt tussen relaties die je doen opleven en de relaties die je uitputten. Om genoeg sociale rust te krijgen is het belangrijk dat je je zelf omringt met mensen die positief zijn en die je steunen.

7. Spirituele rust

De laatste vorm van rust is spirituele rust. Dit houdt in dat je het nodig hebt om af en toe onderdeel te zijn van iets dat boven ons zelf uitstijgt. Dit kun je bereiken door te mediteren, je te verbinden met anderen en liefde te voelen.