Het liefst knippen we even met onze vingers en hopen we daar beneden een strak buikje zonder buikvet te zien. Helaas kost het bloed zweet en tranen en moeten we hard om dit te bereiken. Een beetje vet is natuurlijk gezond, maar wij begrijpen ook dat de bikinitijd er weer aan komt en jij de beste versie van jezelf wil zijn. Met deze tips kom je extra snel en effectief van je buikvet af. 

Kies voor cardio, en wissel dit af met krachttraining

Als je dacht dat je door alleen maar kracht oefeningen snel van dat buikvet af komt, heb je het mis. Het klinkt inderdaad heel erg logisch, maar het werkt alles behalve effectief. Cardio-oefeningen zoals wandelen, fietsen, zwemmen of hardlopen daarentegen werken wel effectief. Door dit af te wisselen met krachttraining – zoals gewichtheffen en buikspieroefeningen – zul je al snel resultaten zien. Let er wel op dat je je niet teveel focust op de buik, want dan ga je dus krachtspieroefeningen doen. Blijf variëren met je oefeningen en focus ook op je andere lichaamsdelen. Een strakke buik is uiteindelijk het resultaat van een algemeen fit lijf. Je zult dus al je spiergroepen moeten trainen en dan zal je vanzelf je buikje zien slinken.

Volkoren

We zijn er ons al een tijdje van bewust dat volkoren versies beter voor je zijn dan de ‘witte’ versies. Vervang daarom eens dat witte brood voor volkoren brood, je favoriete spaghetti voor volkoren penne en aardappels en rijst voor quinoa. Deze koolhydraten worden langzamer door je lichaam verwerkt waardoor je langer een vol gevoel houdt en minder last hebt van een suikerdip.

HIIT

Het is wetenschappelijk bewezen dat door soms HIIT te doen, je sneller van je buikvet af komt. Het fijne aan HIIT is, is dat je je trainingen niet alleen interessant houdt, maar ook jezelf ontwikkelt en meerdere dingen leert. Probeer bijvoorbeeld deze workout van 2o minuten. Snel maar heel effectief!

Weg met koolhydraten en suikers

Als er íets is wat je buikvet niet nodig heeft als je wilt afvallen, zijn het koolhydraten, ongezonde vetten en suikers. Blijf hier daarom ook zoveel mogelijk vanaf. Geef je maaltijden en switch door maaltijden te eten die weinig koolhydraten, ongezonde vetten en suikers bevatten. Bekijk bijvoorbeeld eens deze recepten die helpen bij het afvallen.

Wijn

Ben jij een echte wijndrinker? Let er dan op dat je dit met mate blijf drinken. In alcoholische dranken zitten namelijk veel calorieën die meedragen aan het ontwikkelen van buikvet. Je hoeft er niet gelijk mee te stoppen, maar let er op dat je het niet té veel drinkt doordeweeks. Ben je geen wijndrinker? Laat de alcohol sowieso het liefst links liggen. Tip: er zijn ook een aantal alcoholvrije en biologische wijnen! Beter voor jou en het milieu!

Toch wel zin in een lekker drankje? Wij vertellen je hier welke drankjes je het beste kunt drinken als je af wilt vallen.