Je hebt een avondje intensief staan sporten in de sportschool. De dag erna valt de spierpijn nog wel mee máár juist de dag daarna overvalt de spierpijn je. Het voelt aan de ene kant lekker omdat het je een gevoel van voldoening geeft maar eigenlijk doet het je ook mega veel pijn. Elke beweging die jij maakt is er één teveel. Dit herkennen we vast en zeker allemaal. Daarom de grote vraag, waarom hebben we eigenlijk spierpijn na een training?

Die nare spierpijn

Spierpijn houdt letterlijk in dat je pijn in het lichaam ervaart na een voor het lichaam ongewone inspanning. Het is natuurlijk heel wat anders dan een dagje stilzitten op de bank. Zo weet je tenminste wel zeker dat jij geen spierpijn zal hebben.

De meeste mensen kunnen die nare gedachte van spierpijn snel omzetten in een positieve gedachte. Ze geven hierdoor vaak een compliment aan zichzelf. Goed gedaan, je hebt je gisteren goed uitgesloofd tijdens dat rondje hardlopen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dan ook dat mensen dit niet voor niks ervaren. Het is namelijk ook een super goed teken als je spierpijn ervaart na een fysieke inspanning. Dit geeft aan dat je spieren hard aan het werk zijn om sterker te worden.

Hoe kan ik van pijn sterker worden?

Het kan op het gebied van spieren. Van pijn sterker worden. Doordat jij het lichaam hebt aangepakt ontstaan er kleine scheurtjes in jouw spieren. Tijdens het herstel van deze spieren worden de spiertjes weer opgevuld. Die opvulling maakt dat die spieren groeien en dus groter worden.

Heel belangrijk is daarom niet overmatig te trainenDit veroorzaakt namelijk meer pijn omdat de spieren geen tijd krijgen zich op te vullen en te herstellen.

Maak onderscheid tussen échte pijn en spierpijn

Wel is het van belang dat jij te allen tijden goed uit elkaar blijft houden of het gaat om spierpijn óf daadwerkelijke pijn die niet meer wek trekt. Dit kan er namelijk op duiden dat jij niet op een goede manier de krachtoefeningen uitvoert of bijvoorbeeld op een verkeerde manier aan het rennen bent. Raadpleeg in dat geval altijd een fysiotherapeut.

Bekijk ook

Waarom hebben we eigenlijk spierpijn na een training?

Voorkom een polsblessure bij het boksen met de volgende tips!

Waarom hebben we eigenlijk spierpijn na een training?

Yoga - Start je dag ontspannen met de zonnegroet