In de loop van de tijd zijn onze eetgewoontes flink veranderd. Vegetarisch en vegan eten is razend populair en er worden steeds meer lekkere en creatieve recepten voor bedacht. Eerder schreven we over zuivelvervangers, en nu gaan we het hebben over ei vervangers. Vaak wordt er gedacht dat er niet veel vervangers zijn voor eieren, maar niets blijkt minder waar.


Ei vervangers: Lijnzaad met water

Lijnzaad is de zaad van de plant vlas en proeft een beetje bitter. De zaad bevat veel vezels en gezonde vetten, en is daarom heel gezond en een goede ei vervanger voor taarten en andere zoete baksels. Door lijnzaad met water te mengen ontwikkel je een mengsel dat werkt als een goed ei vervanger. Meng 1 eetlepel gebroken lijnzaad met 3 eetlepels heet water. Laat dit even staan en blend dit daarna met een staafmixer.

Ei vervangers: Bakpoeder met azijn

Voor cakes en taarten is bakpoeder met azijn een goede ei vervanger. Je kunt 1 ei vervangen door 1 eetlepel azijn met 1 eetlepel bakpoeder te mengen. Let op: meng dit goed door elkaar voordat je het toevoegt aan het cakebeslag.

Ei vervangers: Tofu

Misschien wist je het al, maar tofu wordt gemaakt van gemalen sojabonen. Vevang 1 ei voor 50 gram tofu. Let op: tofu is geen goede ei vervanger voor zoete baksels. Je kunt tofu beter gebruiken voor hartige gerechten zoals een quiche.

Ei vervangers: Agar agar

Agar Agar is gemaakt van zeewier en goed te gebruiken als ei vervanger. Giet 1 eetlepel water in een bakje en voeg hier 1 eetlepel agar agar aan toe. Laat dit goed oplossen. Roer het mengsel nog even goed door en laat een paar minuten staan. Agar agar kun je als ei vervanger gebruiken voor het maken van bijvoorbeeld pudding.

Ei vervangers: Chiazaad met water

Chiazaad, ook wel bekend als ‘superfood’, is een perfecte ei vervanger. Meng 1 eetlepel chiazaad met 3 eetlepels water en laat dit 10 minuten staan. Als het goed is wordt het een dik papje. Blend het mengsel met een staafmixer en je ei vervanger is klaar!

Ei vervangers: Fruit

Klinkt misschien heel gek, maar je kunt ook fruit gebruiken als vervanger voor een ei. Denk maar eens aan vegan bananenbrood, daar wordt de ei ook vervangen door banaan. Naast banaan is ook appelmoes een handige ei vervanger. Je kunt het fruit als ei vervanger gebruiken voor bijvoorbeeld pannenkoeken of cake. Je kunt 1 ei vervangen voor ½ geprakte banaan of 3 eetlepels appelmoes.

Ei vervangers: Kikkererwtenmeel met water

Voor hartige gerechten, zoals een quiche, is kikkererwtenmeel een goede ei vervanger. Kikkererwtenmeel wordt gemaakt van gedroogde kikkererwten. Door 3 eetlepels kikkererwtenmeel te mengen met 3 eetlepels water heb je een vervanging voor 1 ei.

Ei vervangers: Pindakaas

Pindakaas? Ja, pindakaas. Je zult het niet geloven, maar pindakaas is een goede ei vervanger voor zoete baksels. 3 eetlepels pindakaas zorgen al voor een vervanging van 1 ei. Voila!

Ei vervangers: Egg-replacer

Naast al deze natuurlijke ingrediënten, is een verpakte egg-replacer ook gewoon te koop: No-Egg van Orgran. Door 1 theelepel No-Egg te mengen met 2 eetlepels water, heb je een goedje dat het dichts bij de ei zit. Deze ei vervanger kan je het best gebruiken voor zoete gerechten.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Go With The Glow (@gowiththeglow.nl) op

Zie ook

Ei vervangers: hoe vervang je eieren in een recept?

Natuurlijke koffievervangers, een stuk minder verslavend!

Ei vervangers: hoe vervang je eieren in een recept?

Simpele vleesvervangers om duurzamer te eten

Ei vervangers: hoe vervang je eieren in een recept?

Dit gebeurt er met je smaakpapillen als je vega(n) gaat eten