Het pegan dieet: een combinatie tussen het paleo-dieet en een vegan-dieet. Wat het precies inhoudt? Wij vertellen jou alles wat je moet weten over het pegan dieet. Misschien is het wel iets voor jou?


Wat is het pegan dieet precies?

Zoals we net al zeiden, is het een combo tussen paleo en vegan. Nu is dit best gek, aangezien je als veganist alles behalve zuivel, vlees en andere dierlijke producten eet, terwijl je bij het paleo-dieet dit wel eet. Hoe gaan deze diëten dan samen?

Wanneer je een pegan dieet volgt komen daar van allebei de diëten de beste kanten naar boven – dus van het veganisme en paleo. Wat de twee delen, is het eten van plantaardig en onbewerkt voedsel. Tijdens het volgen van een pegan dieet eet je dus wel vis of vlees, alleen is het niet de focus van de maaltijd: er wordt meer groenten gegeten. Vlees, vis en zuivel wordt in het pegan dieet meer gezien als een ‘bijgerecht’: de hoeveelheid vlees en vis is kleiner in verhouding met de groenten. Let er op dat ongeveer 75% groentes is, en de rest dierlijke producten. Tijdens het volgen van het pegan dieet wordt aangeraden zuivel te verminderen of te vervangen, het liefst te vermijden.

Pegan eten betekent (helaas) ook dat je de suikers en gluten zal moeten laten liggen. Ook de peulvruchten worden in dit dieet liever niet gegeten, wat veganisten daartegenover juist wél heel lekker vinden. Het is dus een mix tussen twee diëten, maar dat betekent ook dat je wat voeding moet vermijden, en andere juist meer moet eten.

Waarom een pegan dieet?

Beginnen aan een pegan dieet heeft natuurlijk wel zijn voordelen en nadelen. Pegan eten is namelijk goed voor je bloedsuikerspiegel, omdat je geen suikers meer binnen krijgt. Ook werkt het vermijden van zuivel ontstekingsremmend, wat betekend dat je immuunsysteem een boost krijgt. Volgens dr. Mark Hyman, de oprichter van het pegan dieet, kunnen ziektes en aandoeningen als diabetes type 2, de cholesterolwaardes, spijsverteringsproblemen en zelfs auto-immuunziektes worden teruggedrongen door het pegan dieet. Daarnaast heb je doordat je veel groenten binnen krijgt, nooit kans op een tekort aan vitamine B12, jodium, ijzer, calcium en zink.

Naast wat voordelen zit er natuurlijk ook een nadeel aan het volgen van een pegan dieet – wat zeker niet onbelangrijk is. Sporters kunnen namelijk beter dit dieet niet gaan volgen, omdat je te weinig koolhydraten en eiwitten binnen krijgt. Wil je het pegan dieet nu tóch proberen, maar ben je niet bereid je actieve leven op te geven? Dan kun je altijd nog peulvruchten en volkoren voedsel toevoegen aan je pegan dieet.

Paleo recepten:

Pegan dieet: dit is alles wat je moet weten

Recept: Paleo Pumpkin Muffins, een lekkere zoete snack

Pegan dieet: dit is alles wat je moet weten

3 x heerlijke paleo dieet ontbijt recepten

Pegan dieet: dit is alles wat je moet weten

Citroen cake met een glazuurlaagje (Paleo leefstijl)

Pegan dieet: dit is alles wat je moet weten

Heerlijke paleo sushi met zalm en avocado