Een platte onderbuik lijkt iets wat soms makkelijker door mannen te bereiken is dan door vrouwen. Ondanks dat hier ook een wetenschappelijke reden voor is (buikvet beschermt immers de baarmoeder, echt waar!), is het zeker niet onmogelijk om een strakke onderbuik te krijgen. Met deze oefeningen heb jij binnen no-time een gespierde onderbuik. Zeg maar bye bye tegen je kwabje!


1. The Bicycle

Met deze oefening verdwijnt je buikvet als sneeuw voor de zon. Ga op je rug liggen met je handen in je nek en breng je benen omhoog, zodat ze in een hoek van 30 graden liggen. Trek vervolgens je linkerknie naar je toe en houdt de ander gestrekt. Terwijl je dit doet, buig je je voorover naar je knie. Wissel vervolgens van been en buig je bovenlichaam vervolgens naar de kant van dat been. Zo maak je draaiende bewegingen waarmee je je onderbuik goed aanspant. Doe dit 30 keer en herhaal de set 3 keer.

2. The Pulse Up

Met deze oefening laat jij je buikspieren gegarandeerd branden. Ga op je rug liggen en houd je benen licht gebogen omhoog. Lift vervolgens je billen, zodat je onderrug een stukje van de grond komt. Herhaal dit 20 keer en doe deze set 3 keer in totaal. Tip: vorm je handen in een driehoekje onder je onderrug. Zo geef je je rugspieren wat steun en maak je het jezelf iets makkelijker.

3. Alternating Toe Touches

Deze oefening voelt misschien intens, maar is perfect voor het trainen van je onderbuik. Ga op je rug liggen met beide benen gestrekt. Breng vervolgens je linkerbeen omhoog, en probeer omhoog te crunchen om met je rechterhand je tenen aan te raken. Laat dat been zakken en doe hetzelfde met je rechterbeen en je linkerhand. Ga zo door en doe hier 20 reps van. Probeer dit vervolgens 3 keer te herhalen.

4. Scissors

Ook deze oefening is een killer voor je onderbuik. Lift je benen in een 30 graden hoek. Ga wederom op je rug liggen. Spreid vervolgens je benen en beweeg deze over elkaar heen. Net als bij de Alternating Toe Touches kan je je handen onder je onderrug leggen om jezelf wat steun te geven. Doe dit 20 keer en herhaal dit nog 2 keer als je klaar bent met de eerste set.

 5. Dead Bugs

Ga met je armen langs je zij op je rug liggen. Breng je benen gebogen omhoog, zodat je knieën in een 90 graden hoek zitten. Laat vervolgens je linkerbeen zakken tot je hiel de grond bijna raakt. Zorg ervoor dat je dit 30 keer doet en 3 sets uitvoert om de echte burn te voelen. Wil je wat extra inspanning? Doe dan je armen gestrekt omhoog. Zorg ervoor dat je dit 30 keer doet en 3 sets uitvoert om de echte burn te voelen. Zodra je een been laat zakken, laat je de tegenovergesteld arm gestrekt achter je hoofd vallen. Deze breng je ook weer omhoog als je je been lift.

6. Bird Dog Crunch

Wat is er met onderbuikoefeningen en alle aparte dierennamen? Wij weten het ook niet, maar wat we wél weten, is dat deze oefening ideaal is voor het trainen van je onderbuik. Ga op je knieën en handen zitten. Breng vervolgens je een been omhoog, zodat deze gestrekt achter je is. Tegelijkertijd breng je de tegenovergestelde arm omhoog en strek je die recht voor je uit. Wissel zo elke keer om zodat je dit uiteindelijk 30 keer doet en 3 keer herhaalt. Door deze oefening train je meerdere spiergroepen én test je ook nog eens je evenwicht. Win-win. 

Zie ook

6 x oefeningen waarmee jij je onderbuik kan trainen

5 effectieve oefeningen om in no time een strakke buik te krijgen!

6 x oefeningen waarmee jij je onderbuik kan trainen

Raak je buikvet kwijt met behulp van deze 6 voedingsmiddelen

6 x oefeningen waarmee jij je onderbuik kan trainen

Fit lichaam: In 3 stappen werken naar sterke buikspieren