Yoga Nidra, ook wel ‘Slaap Yoga’ genoemd, groeit uit tot één van de populairste yoga-stylen. Het is een momentje rust, alle stress laten gaan en loslaten wie je op dat moment bent. Maar als je denkt dat je met Yoga Nidra even een halfuurtje tot een uurtje gaat dutten, heb je het helemaal mis.


De betekenis

Yoga Nidra bestaat uit twee woorden uit het Sanskriet. Het woord Yoga betekent ‘samenbrengen’ en ‘verbinden’, en het woord Nidra betekent ‘slaap’. Je hoort het goed: slaap. Maar slapen doe je zeker niet. De kans is zelfs groot dat je jezelf wakker moet proberen te houden tijdens deze yoga-oefening, omdat je telkens bijna in slaap valt. Tijdens deze oefening is je bewustzijn nog aan het werk op een dieper niveau. Je balanceert dus als het ware een lijn tussen slapen en wakker zijn. Dit kost nog best veel moeite. Met Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, door de houding. Maar in werkelijkheid ben je misschien nog wel alerter dan wanneer je wakker bent.

Wat zijn de voordelen van Yoga Nidra?

Yoga Nidra is een vorm van yoga waarbij je in een toestand van diepe ontspanning komt. Zoals we net al zeiden: je balanceert tussen slapen en wakker zijn. Door op je rug te liggen in een gestrekte houding, ontspant je hele lichaam omdat het in slaaptoestand is. Dit heeft ook effect op de kwaliteit van je slaap. Er wordt ook gezegd dat Yoga Nidra voelt als 3-4 uur slaap. Andere voordelen aan Yoga Nidra zijn dat je betere concentratie ontwikkelt, je beter en sneller kunt ontspannen, je minder angstig bent en minder stress ervaart. Ook krijg je er een energieboost van, omdat het voelt alsof je lekker 3 uurtjes hebt geslapen, maar dat niet zo is.

Kan ik het zelf ook doen?

Dat kan zeker! Vind een plekje waar het rustig en stil is. Ga op een yogamat liggen, of op een comfortabele manier waar jij je goed bij voelt. Sluit je ogen en probeer te ontspannen. Probeer alles te laten gaan, maar probeer jezelf ook tegen te houden om niet helemaal in slaap te vallen. Tips om goed te kunnen ontspannen zijn:
– Ademhalingsoefeningen: let op je ademhaling en probeer nergens aan te denken.
– Een gedetailleerde bodyscan: vestig je aandacht op verschillende lichaamsdelen. Dit helpt om ‘uit je hoofd’ te komen.
Sankalpa: dit is Sanskriet voor intentie. Deze intentie formuleer je positief, en in de tegenwoordige tijd (alsof het nu gebeurt). Probeer het niet te lang te maken, houd het kort. Voorbeeld: ‘Ik ben een tevreden mens, ik volg mijn intuïtie, en sta positief in het leven’. Hierdoor daal je met je bewustzijn naar een dieper niveau en richt je je op één ding.