Het is misschien makkelijk om tijdens kerst alle teugels te laten vieren en helemaal los te gaan als het om eten gaat. Ben je op een dieet en wil je je hardverdiende resultaat niet kwijt raken en weer terug bij af zijn? Dan hebben wij de tips om je te helpen en je door de dagen, waarbij het veel draait om eten, heen te sleuren.


Bewegen

We weten allemaal dat beweging key is voor het behouden van een gezond gewicht en lichaam, dus waarom niet op kerst? Als je beweegt, verbrandt je calorieën, wat betekent dat je net iets meer speling hebt als je toch wat meer eet dan gepland. Zo weet je zeker dat je lekker wat calorieën verbrand hebt en het is altijd goed om je bloed even te laten stromen. Maak het bewegen daarbij leuk. Zo is het meer iets in de trant van selfcare, dan dat je het ziet als een plicht. Ga hoelahoepen, dansen of hardlopen met een vriendin.

Ga voor gezonde keuzes

Zorg dat je gezonde keuzes maakt en tenminste genoeg fruit, groente en proteïne binnenkrijgt. Zo heb je alle voedingsstoffen die je nodig hebt, sowieso al binnen. Kies tijdens het kerstdiner en borrels ook voor opties die zo gezond mogelijk zijn, zoals veel groenten, fruit en proteïne. Of ga voor producten die wat lichter zijn en minder calorieën bevatten. Als je genoeg voedzaam en gezond eten eet, is de kans ook minder groot dat je grijpt naar ongezondere keuzes. Probeer producten met veel suiker en verzadigd vet zo veel mogelijk te laten staan.

Eet van een kleiner bord

Deze lifehack zal je redden van overeten. Zeker als het gezellig is en je lekker lang aan het tafelen bent, ben je geneigd om meer op te scheppen dan je lichaam eigelijk nodig heeft. Zo negeer je de signalen dat je vol zit en eet je sneller ‘over je grenzen heen.’ Zorg er daarom voor dat je een klein bord pakt. Dit geeft je hersenen de illusie dat je veel eet, ook als je je bord opschept, maar krijg je automatisch veel kleinere porties binnen dan met een groot bord. En luister daarbij naar je lichaam: stop met eten als je vol zit.

Balans en mindset

Zolang je porties gebalanceerd blijven en je ook genoeg groenten en fruit eet, mag het voor een keertje. Niks gaat daarbij verloren als je iets lekkers eet. Ga dus niet overeten omdat je denkt dat het nu ‘toch al te laat is, dus stel je mindset daar ook niet op in. Eet waar je zin in hebt, maar alleen als je dit ook echt wilt. Stop wanneer je vol begint te raken. Zo zorg je ervoor dat je niet doorslaat, en kan je toch genieten van wat lekkers.

Wees niet te streng

Want jezelf eten verbieden, daar wordt je alleen maar ongelukkig van. En bovendien houdt je het veel minder lang vol. Natuurlijk moet je grenzen stellen en zo gezond mogelijk eten als je een dieet volgt, maar je mag ook wel genieten. Gun jezelf dat ene stukje taart en eet lekker mee met de rest, als je dit graag wilt. Heb je toch echt veel zin in die ene taart, of die aardappeltjes met vlees? Zeg dan niet tegen jezelf dat je het niet mag, maar probeer eerder een weloverwogen keuze te maken. Wil je echt heel graag iets eten, neem hier dan een beetje van. Zo ben je niet te streng voor jezelf en luister je naar je cravings, want het is en blijft nu eenmaal wel kerst.

Zie ook

Kerst zónder aankomen: zo lukt het wel

Afvallen zonder dieet: zo doe je dat

Kerst zónder aankomen: zo lukt het wel

Zo kom je er achter welk dieet goed bij jou past!

Kerst zónder aankomen: zo lukt het wel

5 redenen waarom af en toe zondigen heel gezond is!