Je zou kunnen zeggen dat meditatie begint met de juiste ademhaling. De adem is, in de oosterse traditie, vaak de expressie van de geest. Het is dan ook logisch dat, wanneer je controle hebt over je ademhaling, het makkelijker is ook je geest tot rust te brengen. Vandaag geven we je dan ook enkele meditatie ademhaling technieken, waarmee jij gemakkelijker in een meditatieve staat kunt verzeilen.


Meditatie ademhaling technieken

Deze technieken voor je best al zittend uit. Ga dus in kleermakerszit zitten, of een andere comfortabele houding. Kies liefst voor een houding waarin je meteen kunt overgaan op meditatie.

1. Kalmerende ademhaling

Breng je handen naar je neus. Gebruik je duim en wijsvinger als volgt: sluit je linkerneusgat met je duim. Adem in en houdt vast. Sluit nu je rechter neusgat met je wijsvinger, laat je linker neusgat vrij, en adem uit. Adem weer in, wissel van neusgat en adem uit. Blijf minstens een vijftal minuten herhalen. Je kunt van deze techniek een beetje duizelig worden, dus ga na het beoefenen niet te snel recht staan.

2. Rustgevende ademhaling

Adem vier tellen in. Houd drie tellen vast. Adem zes tellen uit. Herhaal.

3. Ademhaling vanuit beweging

Adem diep in terwijl je je armen opzij brengt. Houd je adem een moment vast. Adem uit en laat je armen weer dalen.

4. Leeuwenadem

Deze ademhalingstechniek helpt je je beter in je vel te voelen, en geeft, wanneer ze juist uitgevoerd wordt, je zelfvertrouwen een opkikkertje. Leg je handen op je knieën en duw lichtjes omhoog. Adem diep in. Houd je adem vast en open je mond. Breng je tong naar buiten en laat hangen. Adem nu hard uit. Herhaal.

5. Mula bandha adem

Ook wel de ademhaling van de grondchakra genoemd. Ga goed rechtop zitten voor deze techniek. Adem in, en span je buikspieren op terwijl je uitademt. Ontspan ze weer wanneer je inademt. Oefen hier even op. Wanneer je dat deel van de techniek onder de knie hebt, ga je je uitademing verscherpen: probeer korte ademstoten uit te blazen terwijl je je buikspieren opspant. Adem zo ver uit dat je bijna vanzelf weer gaat inademen.

Bekijk ook

Meditatie ademhaling: 5 handige technieken

Leren mediteren: 5 handige tips voor beginners

Meditatie ademhaling: 5 handige technieken

Sportmindset: de weg naar een gezonde leefstijl

Meditatie ademhaling: 5 handige technieken

Inspirational talk #1 - Zo geef ik mijn grenzen aan