We weten allemaal dat regelmatig sporten belangrijk is voor ons lichaam én onze geest. Doordat we onze dagen vaak zittend op kantoor doorbrengen, is het belangrijk dat we ten minste een half uur per dag in beweging zijn. Helaas hebben we door onze moderne, gehaaste levensstijl soms moeite een sportmoment in onze agenda te plannen. Dit komt je lichaam natuurlijk niet ten goede, maar je mentale prestaties ook niet! Omdat onze motivatie om te sporten soms ver te zoeken is – zeker na een lange dag – hebben we zes super handige tips voor je op een rijtje gezet om voortaan die motivatie wél te vinden.

1. Train volgens plan

Wanneer je geen vaste momenten in je agenda plant om te sporten, is de kans groot dat jij uiteindelijk liever gaat Netflixen op de bank. Plan vooraf hoeveel keer per week jij wilt sporten, en op welke dagen en tijdstippen dit goed uitkomt. Trek hier ten minste een half uur voor uit. Dit is het minimum dat door de Wereldgezondheidsorganisatie wordt aanbevolen. Je zult zien dat wanneer je vooraf rekening houdt met vaste tijden om te trainen, het makkelijker is om hier rekening mee te houden. Zo kun je alvast meal preppen, je sportoutfit klaarleggen en je workouts afwisselen. Met een gedetailleerd trainingsplan én trainingsschema, is de kans waarschijnlijk dat jij je hieraan houdt.

2. Vind een trainingsmaatje

Met een trainingsmaatje sporten werkt écht beter dan alleen sporten. Sporten, en dan vooraf cardio, kunnen op den duur best eentonig worden. Wanneer je het lastig vindt jezelf uit te dagen, is het makkelijk om trainingsafspraken met jezelf niet na te komen. Na een dag hard werken of een flinke regenbui besluit je lekker binnen te blijven! Vind een trainingsmaatje in de vorm van een schuldgevoel op twee benen, en je zult die afspraak écht niet meer zo snel afzeggen ;-). O ja, en jullie kunnen elkaar van tips voorzien en motiveren. Win-win!

3. Maak een motiverende playlist

Met fijne, uptempo muziek kom jij véél sneller in workout mode dan je had gedacht. Of het nu tijdens een cardio training of hevige fitness sessie is, die beats houden je gaande! Dankzij activerende muziek vliegt de tijd voorbij en voel je gelijk een stuk meer energie om te gaan bewegen. Dit is zelfs bewezen door de moderne sportwetenschap. Maak de perfecte afspeellijst die ervoor zorgt dat jij helemaal in sportstemming komt. Straks ben je niet meer uit die gym weg te slaan…;-).

4. Kies handige gadgets

Onmisbaar bij het sporten zijn handige gadgets. Een waterfles, sporthandschoeneneen lekker zittende outfit, een sportband, bluetooth oordopjes, je lenzen, to name a few. Het kan per persoon verschillen wat je nodig hebt tijdens het sporten, maar de juiste gadgets maken je workout zóveel fijner. Draag je een bril maar wil je tijdens je workout vrij bewegen en zweten zonder dat je bril beslaat, dan is het handig om tijdens het sporten voor contactlenzen van hoge kwaliteit te kiezen. Tijdens die groepsles wil je natuurlijk wel zien wat je docent voordoet. Wanneer je ondersteboven hangt tijdens die paaldansles, wil je natuurlijk niet dat je bril van je neus afglijdt.

5. Beloon jezelf

First things first. Die training is belangrijk, dus je wilt het niet voorbij laten gaan vanwege een andere activiteit op je to do-lijst. Hoewel je soms gewoon niet in de stemming bent om te gaan sporten, levert het je achteraf wél een opgewekt en fit gevoel op. En dat is heel wat waard. Motiveer jezelf door jezelf na je training te belonen met iets fijns. Bijvoorbeeld een avondje bingen met je lievelingsserie, inclusief die ene bak popcorn. Of die mooie nieuwe sportlegging, nu je toch geregeld in je active wear rondstapt :-). Door je workout prioriteit te maken en jezelf achteraf te belonen met iets comfortabels, vind je een fijne balans tussen sport en ontspanning. En juist dat is zó belangrijk.

6. Eet superfoods

Je kunt natuurlijk zoveel sporten als je wilt, maar zonder de juiste voedingsstoffen kom je niet heel ver. Om je spieren te laten groeien, heeft je lichaam de juiste voeding nodig. Wanneer je de dingen eet die jouw lichaam nodig heeft, zul je veel sneller zichtbare resultaten zien en een fit gevoel over houden. Sporten en (te) vaak ongezond eten, gaan op den duur dus niet samen.

Eiwitten zijn onmisbaar voor sporters. Zonder een voldoende eiwitvoorraad van minimaal 1,5 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag is het voor je lichaam lastig spieren op te bouwen. Ook heb je eiwitten nodig voor de regeneratie na het sporten. Een voorbeeld van een plantaardige eiwitbron zijn linzen. Ze bevatten kalium, magnesium en ijzer. Verdiep je eens in de vele lekkere recepten van het net met voedingsrijke combinaties.

Het kan zo eenvoudig zijn…

Met een paar simpele tips en tricks is het dus écht niet zo moeilijk jezelf voortaan naar de sportschool te slepen. Het levert je uiteindelijk meer op dan je inlevert. Want eh, Netflixen kan altijd nog ;-). Daarom hierbij nog even een overzichtje, repeat after us:

…Train volgens een vaste planning

…Vind een trainingsmaatje (en laat hem/haar niet meer gaan!)

….Stel een knaller van een workout playlist samen

…Zorg voor een optimale sportuitrusting met de juiste gadgets en tools

…blijf jezelf motiveren en vind balans door jezelf te belonen

….Don’t skip the superfoods en eet een eiwitrijk dieet

Unsplash
Unsplash